JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Kinesiska CATL är redo att ta beställningar på elbilsbatterier som klarar uppskattningsvis två miljoner kilometer – femtio varv runt jorden. Kanske används de redan i de Model 3 som Tesla tillverkar utanför Shanghai.

Batterier av det här slaget skulle kunna säljas med en garanti på 16 år föreslår CATL:s ordförande Zeng Yuqun för nyhetsbyrån Bloomberg. En typisk garanti av idag, enligt Bloomberg, skulle vara på åtta år och en sträcka på 200 000 km – ynka fem varv runt jorden.

– Om någon lägger en beställning, är vi redo att producera, säger Zeng Yuqun.

Han uppger att priset är tio procent högre än de batterier som finns i dagens elbilar.

CATL (också känd som Amperex) är världens största tillverkare av elbilsbatterier. Bland CATL:s kunder finns Tesla, General Motors, BMW, Audi, Toyota, Porsche och Volvo. 

Företaget har tillverkning i Asien och bygger dessutom nu ut sin kapacitet i Europa. CATL kommer att bland annat att leverera 70 procent av de batterier som behövs till BMW:s produktion i Tyskland. 

Elektroniktidningen har inga helt säkra uppgifter om varifrån CATL:s batterier kommer. Men det ligger mycket nära till hands att tro att detta är de batterier som CATL sägs ha utvecklat tillsammans med Tesla.

Den Teslafinansierade forskaren Jeff Dahn publicerade i höstas resultat om NMC532-batterier som inte bara har en livslängd på en miljon miles (1,6 miljoner km) utan dessutom kan ge denna livslängd trots att de genomgår fulla laddcykler, vilket annars typiskt sänker livslängden på elbilsbatterier.

Denna profil – lång livslängd under fulla laddcykler – skulle kommersiell trafik som taxi och buss ha stor nytta av. Eller den som vill använda bilbatterier för v2G (Vehicle-to-grid) – det vill säga att låta parkerade elbilar användas som resurser av elbolag för diverse tjänster som lastbalansering eller artificiell svängmassa.

För att pussla vidare på den teorin är det många som tror att det är V2G som ligger bakom att Tesla nyligen ansökte om att få verka som elleverantör i Storbritannien.

Tesla har även länge haft planen att privatpersoner ska kunna få inkomster av sina fordons från bildelning den dag Teslas självkörningsteknik fungerar bättre och är laglig.

Tesla använder CATL-batterier i de Model 3 som företaget producerar utanför Shanghai sedan början av året. Tesla har tidigare annonserat att CATL kommer att tillverka batterier enligt ett recept från Tesla som kommer att sänka totalpriset på elbilar och förlänga livslängden på Teslas batterier.

Det ligger alltså nära till hands att tro att Tesla kommer att använda – eller redan använder – de nya långlivade batterierna i de Model 3 som tillverkas i Shanghaifabriken

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)