Amerikanska Tesla har installerat 60 stycken 350 kWh-batterier i Volkswagens amerikanska laddnät Electrify America. De kan sänka elnoten för en laddstation med ”hundratals” dollar under perioder då efterfrågan och pris är som högst.
Problemet är att elen under delar av dygnet är hysteriskt dyr och att VW vill hålla öppet ändå och dessutom hålla ett konstant pris.
Lösningen är att tanka Teslabatterierna medan elen är billig och tömma dem när den är dyr.
Kontraktet skrevs i fjol. De 60 kommer att växa till 100–120 stycken innan årets slut. Det kan sedan komma att bli fler beställningar.
– De är supernyttiga, Teslas batterier. De inte bara reducerar effekten av priserna när efterfrågan är hög, utan minskar också påverkan på elnätet, säger Electrify Americas chef Giovanni Palazzo, till sajten Electrek.
Detta eftersom de laddas försiktigt och töms snabbt – som spoltanken på WC.
Enligt Palazzo Giovanni Palazzo finns det energibolag som kräver hisnande 30–40 dollar per kWh när efterfrågan är som högst. Electrify Americas egen taxa till bilägarna ligger mellan 31 och 43 cent per kWh, så arrangemanget är uppenbarligen inte hållbart.
De Tesla Powerpack-system som installeras lagrar 350 kWh och kan ladda ur sig i 210 kW.