Uppsalabolaget Dirac har tagit in 150 miljoner kronor. Företaget samarberar sedan ett år tillbaka med kretstillverkare om att integera stöd för sina algoritmer.
Under de senaste tolv månaderna har Dirac inlett direkta samarbeten med NXP och Analog Devices för att hjälpa dem att integrera ljudalgoritmerna i deras kretsar och plattformar.
En automatiskt soundcheck hemma i vardagsrummet för att finslipa ljudet – det är en av de funktioner som utvecklas hos ljudsnillena på Dirac i Uppsala.
År 2001 grundades företaget med idén att det gick att lyfta upp hemma-audio till en helt ny dimension om det var möjligt att skräddarsy ljudinstallation efter varje hem. Till vissa programmerbara förstärkare kan du numera köpa mikrofon och app från Dirac, och automatisk få förstärkarens återgivning justerad efter rummets och ljudutrutsningens egenskaper.
Dirac är en avknoppning från Uppsala universitet. År 2019 hade företaget 87 anställda. Algoritmerna är patenterade. Utöver hemmaaudio används de i kommersiella ljudanläggningar, i mobiler, hörlurar, AR-hjälmar och bilstereo.
Dirac levererar till audiotillverkare som Onkyo, Pioneer, Klipsch och Philips, biltillverkare som Hyundai, Volvo, Polestar och BYD. och datortillverkare som Asus,
Utöver huvudkontoret i Uppsala har Dirac utvecklingskontor i Köpenhamn och säljkontor i Peking och Shanghai.
Pengarna kommer från TIN Fonder och DIG Investment – hälften var.