Ett projekt har inletts för att låta eldrivna autonoma lastbilar leverera livsmedel mellan Bergendahls Food och Autoports logistikcenter i Hässleholm. Utöver hållbarhetsaspekten ser transportchefen Andor Döme en ekonomisk nytta.
Projektet är ett samarbete mellan bland annat Scania, Eon, Bergendahls Food och Autoport. Konsultbolaget Afry har en viktig roll.
– Vår ambition är självklart att minska vårt klimatavtryck men vi ser också goda möjligheter till högre resursutnyttjande av våra fordon, säger Andor Döme, transportchef på Bergendahls Food, i ett pressmeddelande.
Projektdeltagarna räknar med att ha elektrifierade autonoma lastbilstransporter i drift inom ett till två år.
Första steget är en förstudie med lokala transporter. Det har redan inletts. Senare ska projektet försöka sig på även regionala transporter.
– Vi ser att utvecklingen mot smarta hållbara transporter går för långsamt. Genom att göra ett skarpt projekt vill vi visa att tekniken redan finns men att det krävs ett nytt mindset för att påskynda omställningen, säger Magnus Sjöström, digitaliseringsexpert på konsulten Afry.
Vidare ur pressmeddelandet:
I projektet undersöks allt från laddinfrastruktur med solceller till vilken mjukvaruutveckling som behövs för befintliga logistik-, fordons- och navigeringssystem. Till exempel hur eldrivna självkörande fordon kan utnyttja tiden för autonom av- och omlastning till att ladda batterierna samtidigt som de kan vara uppkopplade mot internetbaserade logistiksystem.
Projektet handlar inte bara om teknik. Det ska också ta fram ekonomiska och juridiska ramverk för en sammanhållen värdekedja. Den ska sedan kunna kan användas av andra aktörer i Sverige
Hässleholm är en viktig knutpunkt i Öresundsregionen och i Sverige.
Följande aktörer ingår i projektet: Afry, Scania, Eon, Bergendahls Food, Autoport, Hässleholms kommun, Rymdstyrelsen, Hässleholms Energi, AI Innovation of Sweden, Wexoe, Regionfastigheter i Region Skåne, Future By Lund samt Øresundsbro Konsoriet.