Elektriska luftkompressorer med integrerad kraftelektronik har Bosch fått i uppgift att leverera till Cellcentric – ett samriskbolag mellan Volvokoncernen och Daimler Truck med lika ägande. Enheten är en central del i framtida bränslecellssystem för tunga lastbilar och andra fordon.
I en bränslecell reagerar vätgas med syre och bildar då elektrisk energi, vatten och värme. Den elektriska luftkompressorn ser till att rätt mängd luft adderas till processen, vilket gör den till en mycket viktig komponent i ett bränslecellssystem.
Nu har Bosch skrivit ett långsiktigt avtal med Cellcentric, med sikte på serietillverkning av den nya bränslecellskomponenten runt 2025.
– Bosch satsar stora resurser på att utveckla denna komponent. Bara som ett exempel har vi 15 divisionsövergripande team som arbetar med att kommersialisera den elektriska luftkompressorn, säger Uwe Gackstatter, divisionschef för Bosch Powertrain Solutions, i ett pressmeddelande.
Både Bosch och Cellcentric siktar på att bli en ledande global tillverkare av bränslecellssystem. Genom att mata en bränslecellsbaserad drivlina med vätgas producerad med förnybar energi blir fordonet klimatneutralt, menar företagen.
Bosch gör stora investeringar inom vätgasområdet just nu. Fram till år 2024 planerar företaget att investera cirka en miljard euro i bränslecellsstillämpningar – 60 procent i mobila, övrigt i stationära tillämpningar för el- och värmeproduktion.