JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Elektriska luftkompressorer med integrerad kraftelektronik har Bosch fått i uppgift att leverera till Cellcentric – ett samriskbolag mellan Volvokoncernen och Daimler Truck med lika ägande. Enheten är en central del i framtida bränslecellssystem för tunga lastbilar och andra fordon.

I en bränslecell reagerar vätgas med syre och bildar då elektrisk energi, vatten och värme. Den elektriska luftkompressorn ser till att rätt mängd luft adderas till processen, vilket gör den till en mycket viktig komponent i ett bränslecellssystem.

Nu har Bosch skrivit ett långsiktigt avtal med Cellcentric, med sikte på serietillverkning av den nya bränslecellskomponenten runt 2025.

– Bosch satsar stora resurser på att utveckla denna komponent. Bara som ett exempel har vi 15 divisionsövergripande team som arbetar med att kommersialisera den elektriska luftkompressorn, säger Uwe Gackstatter, divisionschef för Bosch Powertrain Solutions, i ett pressmeddelande.

Både Bosch och Cellcentric siktar på att bli en ledande global tillverkare av bränslecellssystem. Genom att mata en bränslecellsbaserad drivlina med vätgas producerad med förnybar energi blir fordonet klimatneutralt, menar företagen.

Bosch gör stora investeringar inom vätgasområdet just nu. Fram till år 2024 planerar företaget att investera cirka en miljard euro i bränslecellsstillämpningar – 60 procent i mobila, övrigt i stationära tillämpningar för el- och värmeproduktion.

MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)