En antennlösning som suddar ut de vita fläckarna i glesbefolkade områden. Så kan man beskriva Radio Innovations lösning som gör att varje basstation kan betjäna en betydligt större yta än idag. Företaget har fyllt på kassan med 31 miljoner kronor.
Hjärnan bakom Radio Innovation är Torbjörn Johnson som nog är mest känd för att ha startat Radiosystem tillsammans med två kollegor 1978. Tio år senare köpte Ericsson företaget för en halv miljard kronor för att komma över basstationskunnandet.
Torbjörn Johnson är dock inte längre aktiv i Radio Innovation. Företagets teknik för att öka täckningen är passiv och fungerar på alla mobilstandarder.
Kommersiellt har företaget haft svårt att få fart på försäljningen. Pandemin har dessutom bromsat möjligheterna att träffa kunder.
De 31 miljonerna som nu tas in ska användas för att ta fram en 5G-variant av antennlösningen som ska vara klar inom ett halvår. Även försäljningsaktiviteterna intensifieras.
Elektroniktidningen skrev en längre text om företaget år 2018 (länk).