Svenska batterimarknadsexperten Hans Eric Melin godkänner VW:s nya strategi att behålla kontrollen över sina batterier genom upprepad leasing, återanvändning och till slut ett sista liv i energilager.
En vanlig uppfattning har varit att elbilar då och då behöver fräschas upp med batteribyten. Men det kommer snarare att bli tvärtom och VW smider nu planer för hur bolaget ska kunna behålla kontrollen över de värdefulla batterierna under deras många livstider.
Fyra femtedelar av de elbilar av märket ID4 som VW sålt i USA används under leasingkontrakt. Planen är nu att därefter leasa ut de begagnade bilarna ytterligare en vända. Kanske en tredje. Det är i alla fall den framtid som VW förbereder sina partners på.
VW-bilar som åldrats kommer att plundras på sina batterier och återanvändas i andra bilar. Till slut kommer batterierna att få ett allra sista liv i exempelvis batterilager eller snabbladdarstationer, innan de släpps vidare till återvinning.
Enligt VW:s vd Herbert Diess behåller batteriet mycket av sitt värde medan bilen i sig åldras. Han sade det till journalister på Munich Auto Show igår.
Herbert Diess |
– Vi tror att batterilivslängden kommer att ligga kring 1000 laddcykler och omkring 350 000 kilometer. Så batteriet kommer antagligen att överleva bilen. Och det batteriet håller vi taget om. Vi vill inte ge bort det.
Enligt Herbert Diess finns det idag tecken på att restvärdet på begagnade elbilar på grund av batteriet är högre än för bilar med förbränningsmotor. De kan ha 70–80 procent kvar av sin kapacitet när bilen i sig tappat allt sitt värde.
Scott Keogh |
– Helst vill vi behålla varenda batteri i evighet, kommenterade VW:s Amerikachef Scott Keogh
VW:s nya strategi harmonierar med vad som predikas av den svenska batterimarknadsexperten Hans Eric Melin.
Han har försökt sätta återanvändning på dagordningen där branschens representanter oftare talat mer om återvinning. Med den nya strategin hamnar VW, en av världens största biltillverkare, på hans sida.
Hans Eric Melin |
– Dagens biltillverkare har mycket liten kontroll över batterierna efter att bilen satts på marknaden. Så deras åsikter om återanvändning och återvinning är typiskt av marginellt värde, twittrar han som kommentar på nyheten.
– En tredje lease kan ändra på detta.
Han tror att andra biltilverkare kommer att följa efter VW. Beroende på hur marknaden kommer att se ut kring andra tillämpningar som batterilager, kommer kanske inte ens tre lease-rundor vara nog.
– Sen återstår att se hur väl det fungerar att gå från en andra till en tredje lease när värdet på bilen kanske närmar sig 10 000 dollar.
Ett genidrag i VW:s upplägg är att bolaget kan skjuta upp beslutet om nästa liv för batteriet tills tiden är inne.
Hans Eric Melin framhåller Nio, Bjev, Proterra, Zenobe och Renault som förgångare med strategier som låtit dem behålla kontrollen över sina batterier.
VW får beröm för sin nya strategi.
– Volkswagen har verkligen gått från att vara sänket i den här branschen till att stå för många av de mest innovativa lösningarna.