Det amerikanska bolaget Starlink och dess vd Elon Musk håller på att få monopol över marknaden för satelliter i låg omloppsbana. Det säger chefen för europeiska rymdorganisationen ESA. Han vill se en hårdare reglering från europeiska myndigheter.
Det berättar affärstidningen Financial Times.
Josef Aschbacher går ut med en varning riktad till Europas ledare. Han är chef över ESA (European Space Agency) och hävdar att Europa har varit alltför frikostig mot Elon Musk i hur hans Starlink fått breda ut sig på skyarna.
Enligt Financial Times menar Josef Aschbacher att Starlink står i vägen för Europas egen rymdindustri att kommersialisera rymden.
– Europas regeringar borde ha ett gemensamt intresse av att ge europeiska leverantörer en öppen marknad där alla har samma möjligheter, säger han.
Starlink skickar upp satelliter i sådant tempo att bolaget är på väg att få ett monopol på marknaden kring låghöjdssatellier (LEO). Starlinks nät används för att ge Internetuppkoppling via satellit.
Enligt Josef Aschbacher, som blev chef för ESA i mars, har Starlink vuxit sig så stort att det är svårt för konkurrenter att hinna ikapp. Även myndigheter har svårt att hänga med.
– En person äger hälften av alla aktiva satelliter i hela världen. Det är ganska otroligt. Det är de facto han som bestämmer spelreglerna. Resten av världen, det gäller även Europa, svarar inte tillräckligt snabbt på detta.
Just nu står spektrum för 40 000 nya Starlink-satelliter på spel. Tyskland har bett ITU att bevilja Starlink dessa frekvenser.
Andra satellitnät i omloppsbana på låg höjd, så kallade LEO-konstellationer, byggs av Oneweb och Amazon. Även Kina planerar ett.
Satelliter och kostnaden för att skjuta upp dem har minskat. Elon Musk äger det bolag som skjuter upp Starlinks satelliter, SpaceX, som hittills skjutit upp 2000 LEO-satelliter.
År 2029 kan det finnas 100 000 satelliter i omloppsbana, enligt Satellite Industry Association.