En av Japans största elektroniktillverkare lanserade nyligen en social robot. Svenska Acconeers radarsensor hjälper roboten att ta sig fram utan besvär.
Den japanska elektroniktillverkaren namnges inte. Istället beskrivs den med ord som välkänd och en av de största att erbjuda produkter till konsumenter globalt.
Nyligen annonserade det japanska företaget en social robot som initialt enbart lanseras på den japanska marknaden. För att känna av närvaro och kunna undvika hinder använder roboten Acconeers radarsensor i A1-familjen.
Initialt uppskattas lanseringen vara värde runt 150 000 dollar årligen för Acconeer,
– Vi är mycket glada över att se ett av de mest välkända globala konsumentelektronikvarumärkena - som ställer mycket höga krav på produktionskvalitet och företagsmognad - använda våra sensorer, och vi ser fram emot att se hur produkten kommer att tas emot av marknaden i Japan och senare även internationellt, säger Lars Lindell, vd för Acconeer i ett pressmeddelande.
Det var våren 2018 som Acconeer lanserade sin första radarkrets i A1-familjen.
Det handlar om CMOS-kretsar som levererar koherenta radarpulser i 60 GHz. Just nu utvecklar Acconeer en andra generation, kallad A2, i samarbete med japanska Alps Alpine. Planen är att den ska lanseras under 2024.
En stark efterfrågan på Acconeers radarsensorer gjorde att det svenska företaget ingick ett djupare samarbete med Globalfoundries för lite mer än en månad sedan. Samarbetet innebär att det svenska företaget nått så pass höga volymer att det blir direktkund hos Globalfoundries
Acconeer har sina rötter i forskning på Lunds Universitet. Företaget grundades år 2012 och är idag börsnoterat.