JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. BYD har slutat med bränslefordon
 

Kinesiska BYD varken tillverkade eller sålde några bränslebilar under mars månad, utan enbart laddhybrider och rena elfordon. Företaget är Kinas största elfordonstillverkare.

BYD meddelade igår att det tillverkat och sålt sin sista bränslebil. Företaget kommer att fortsätta tillverka reservdelar och ge service.

I fjol somras meddelade BYD att slutet för dess bränslebilar närmade sig och att det skulle komma tidigast under 2022.

BYD sålde 104 878 så kallade NEV-bilar i mars. Det är 333 procent fler än mars i fjol. 

Förkortningen NEV betyder New Energy Vehicle och syftar på bränslecellsfordin, laddhybrider och rena elfordon. De har subventionerats av staten sedan 2013.

I december rullade 48 procent av jordens alla laddbara vägfordon i Kina. 2,6 procent av Kinas bilflotta var laddbar i slutet av 2021.

KÄLLA: cnevpost.com, Wikipedia
BILD: Bensinbilen BYD F3 Surui

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vakant

Sälj och marknads­föring +46(0)734-171099 ads@etn.se
Per Henricsson
Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

 
Jan Tångring
Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)