Allt var i princip klart för ett beslut i EU-kommissionen att enbart tillåta försäljning av utsläppsfria personbilar efter 2035 när Tyskland drog i panikbromsen. Orsaken? Den tyska bilindustrin ville ha en garanti att regleringen skulle vara ”teknikneutral”, det vill säga lämna en dörr öppen för att även klassa bilar med förbränningsmotor som utsläppsfria.
Den tyska manövern lyckades och EU kommer nu införa en ny fordonskategori 2024 för fordon som enbart kan tankas med koldioxidneutralt bränsle. Sådana bilar ska alltså kunna räknas som utsläppsfria även efter 2035.
Och vad är då koldioxidneutralt bränsle, även kallat syntetbränsle eller e-bränsle (kärt barn har ibland många namn)? Det är ett bränsle som tillverkas av koldioxid som utvinns ur luften samt vätgas. Det innebär förvisso inga nya utsläpp, men det är ändå en rimlig fråga om inte den energi som åtgår för tillverkningen skulle göra mer nytta om den användes till att driva bilar direkt.