Volvo FL och FE Electric ökar sina batteristorlekar med 42 procent vilket kommer att möjliggöra elektrifiering av fler transportuppdrag i städer.
De nya modellerna kan utrustas med 3-6 batterier med en sammanlagd energi på 280 - 565 kWh. FL får en maximal räckvidd på 450 km och FE på 275 km.
Varje borttaget batteri möjliggör 500 kg mer nyttolast.
Det betyder att de kan hantera de flesta körningar i stadsmiljö. Eller längre skift utan omladdning. Eller mer energikrävande uppdrag som sophantering eller bygg- och anläggningsarbeten.
De nya modellerna kan beställas nu för leverans i höst.
Att ersätta en diesel-FL eller -FE med el kan spara cirka 30 ton koldioxidutsläpp om året.
Sedan Volvo Lastvagnar började producera helelektriska lastbilar år 2019, har företaget sålt totalt nästan 5 000 elektriska lastbilar i 40 länder världen över. Volvo Lastvagnars mål är att hälften av alla sålda lastbilar ska vara elektriska 2030.
Drivlina: Upp till 180 kW
Drivenhet: 1 elmotor
Batterier: 280–565 kWh, 3–6 batterier
Räckvidd:
• Upp till 450 km (distribution) utan elektromekaniskt kraftuttag, 6 batterier.
• Upp till 280 km (distribition) utan elektromekaniskt kraftuttag, 3 batterier.
Drivlina: Upp till 225 kW
Drivenhet: 2 elmotorer
Batterier:
280–375 kWh, 3–4 batterier
Räckvidd:
• Upp till 275 km (distribution) utan elektromekaniskt kraftuttag, 4 batterier.
• Upp till 200 km (sophantering) med elektromekaniskt kraftuttag, 4 batterier.
FOTNOT* CO2-besparingen baseras på en uträkning gjord med Volvo Environmental Footprint Calculator (jämförelse mellan stadskörning med en årlig körsträcka på 50 000 km med diesellastbil som använder 7 procent biodiesel och som kör med en förbrukning på i snitt 21 l/100 km. Totalvikt på Volvo FE Electric är 27 ton och på Volvo FE Electric på 16,7 ton.