Hösten 2018 fick Volvo en beställning på självkörande lastbilar från norska Brønnøy Kalk. Efter omfattande utvecklingsarsbete är lastbilarna nu redo att klara sig utan säkerhetsförare.
De sju självkörande lastbilarna i FH16-familjen transporterar kalksten fem kilometer från dagbrottet till krossen i hamnen. Vägen går genom långa tunnlar men också utomhus. Ingen del av transporten sker på allmän väg varför det inte behövs några särskilda tillstånd för lastbilarna.
Ren praktiskt lastas lastbilarna med en hjullastare vars operatör bestämmer när det är dags för lastbilen att åka. När den är framme tar en annan operatör emot och ser till att lastbilen töms för att sedan åka tillbaka.
– En efterlängtad vision är nu verklighet. Att ta bort säkerhetsföraren i en kommersiell transportverksamhet under några av världens mest utmanande förhållanden är ett stort steg för branschen, säger Nils Jaeger, som är vd på Volvo Autonomous Solutions, i ett pressmeddelande.