JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Upp till bevis för Ericssons 63 miljardersköp

Igår lanserade den tyska operatören Deutsche Telecom en tjänst kallad Magenta som ska hjälpa företagskunder att utveckla nya mobiltjänster med bland annat video, röst och chatt. Magenta baseras på API:er från Vonage som Ericsson köpte för 63 miljarder för två år sedan.

Deutsche Telekom säger sig vara först med att erbjuda den här typen API:er som ett hjälpmedel för utvecklare av appar och tjänster som nyttjar företagets tyska mobilnät. Via API:erna, i praktiken små programsnuttar, går det att bestämma exempelvis vilken kvalitet ett videosamtal ska ha, vilken bandbredd som behövs, den maximala fördröjningen som är tillåten eller om tjänsten behöver ha tillgång till enhetens position.

Tanken är att API:erna ska öka operatörernas intäkter genom att de som använder apparna eller tjänsterna betalar för den bättre kvaliteten. Ska man tro analyshuset STL Partners finns det en möjlighet för operatörerna att öka sina intäkter med 20 miljarder dollar till år 2028 genom att införa API:er.

Tilläggas kan att Deutsche Telekom är en av grundarna av intresseorganisationen Camara som vill skapa en global standard för API:er.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)