Igår ansökte lastbilsutmanaren Volta Trucks om konkurs sedan pengarna tagit slut. Den utlösande faktorn är att företagets amerikanska batterileverantör försattes i rekonstruktion i början av augusti.
Nyheten i början på augusti i år om att bolagets batterileverantör inträtt i amerikansk Chapter 11 skedde vid absolut sämsta tidpunkt när produktionen skulle skalas upp, och produkten levereras till väntande kunder, och har successivt lett till ökad osäkerhet hos olika intressenter samt till slut, trots stora ansträngningar, omöjliggjort finansiering. Detta är sorgligt och oerhört tråkigt, inte minst för grundare, anställda och för alla leverantörer och kunder som visat passionerat intresse för Volta Trucks. För alla investerare är det en stor besvikelse, skriver Tomas Bergström i ett pressmeddelande.
Han är vd på börsnoterade Byggmästare Anders J Ahlström som äger cirka tio procent av lastbilstillverkaren.
Volta Trucks bildades 2019 av Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen och har sitt huvudkontor i Stockholm. Totalt har Volta Trucks tagit in ca 3,6 miljarder kronor i kapital sedan starten 2019.
Företagets lastbil kallad Zero som började tillverkas i april av Steyr Automotive i Österrike. Den är på sexton ton och designad för stadstrafik och godstransporter i städer med en centralt och nedsänkt förarplats.
Batterierna är från amerikanska Proterra med en kapacitet på 160 till 200 kWh vilket ger en räckvidd på 150 till 200 km med en toppfart på 80 km/h.
Även den integrerade drivlinan och motorn som sitter i bakaxeln är amerikansk, från Meritor.