Även elbilar behöver ett lågspänningsbatteri som förser elektronik, belysning och andra funktioner med ström. I januari skrev Uppsalabaserade Altris, som utvecklar katodmaterial till natriumjonbatterier, ett utvecklingsavtal med den amerikanska batterijätten Clarios. Nu går parterna vidare med ett exklusivt avtal om att ta fram ett batteri för uppgiften.
Clarios är tämligen okänt trots att koncernens batterier finns i vart tredje fordon och på alla kontinenter. Det hänger samman med att de flesta batterier säljs under andra varumärken, som Varta och Optima i Europa.
Företaget har framförallt blybatterier som fungerar som startbatterier i bilar med förbränningsmotorer men också driver elektronik, belysning och allt annat som ska strömförsörjas. Det senare behövs även i elbilar.
Bolaget förlänger nu samarbetet med Altris genom att skriva ett exklusivt avtal med målet att ta fram en miljövänlig ersättare baserad på natriumjonteknik. Inget sägs om de ekonomiska villkoren.
Altris knoppades av från Uppsala universitet år 2017 för att kommersialisera en tillverkningsmetod för ett natriumbaserat katodmaterial som kan ersätta litium, kobolt och nickel i laddningsbara batterier.
Materialet blir både billigare och miljövänligare än dagens alternativ. Det består av järn, kväve, natrium och kol vilket företaget fyndigt döpt till Fennac (FeNNaC). Inom kemin är det känt som Preussiskt vitt.
Tillsammans med Northvolt visade företaget så sent som i november att katodmaterialet kan ge 160 Wh/kg i en komplett battericell. Som jämförelse ligger litiumjonceller till fordon runt 260 Wh/kg.