Det finns inga krav på återkommande kontroller av laddstationer, påpekar forskningsinstitet Rise kritiskt, och anmäler sig för att ta tag i sådan testverksamhet om den skulle efterfrågas.
Till mångas överraskning (Rise har frågat) saknas idag krav på återkommande kontroller av laddstationer.
Institutet hävdar i ett pressmeddeland att detta riskerar att leda till sämre konsumentskydd och personsäkerhet.
– Vårt mål är att laddstationer ska vara lika säkra som bensin- och dieselpumpar och vi anser att ett regelverk bör komma på plats så snart som möjligt, säger Anders Nilsson, senior affärsutvecklare inom Elektrifiering och pålitlighet på Rise.
På bensin- och dieselpumpar finns krav på återkommande kontroller. De utförs bland annat av Rise.
– Många har sett Riseklistermärkena på bensinstationerna som visar att pumpen regelbundet kontrollerats av en oberoende och pålitlig aktör och utgår från att det fungerar på samma sätt för laddstationer.
– En förklaring är kanske svenskarnas höga förtroende för myndigheter och samhälle i allmänhet. En annan kan vara en okunskap, att man inte vet att teknisk utrustning och mätutrustning påverkas över tid, att man utgår från att det bara stämmer.
Med hjälp av kalibrerad mätutrustning kan Rise undersöka om laddstationer levererar den energi som kunden debiteras för. Vid kontrollen kan man även säkerställa att stationen är säker, till exempel genom kontroll av kablar och kontaktdon.
Det fanns 41 000 publika laddpunkter i Sverige i maj 2024, fördelade på 5500 laddstationer. Det är en ökning med drygt 6 000 laddpunkter sedan slutet av 2023.
– Utbyggnaden har gått fort där marknaden har gått före och internationella regelverk på till exempel EU-nivå inte har kommit på plats.