På tio minuter går det att trycka i laddning som räcker till 30 mils körning i den nya Volvomodellen ES90. Förbättringen förklaras av övergången från 400 V till 800 V i batteripaket och drivlina.
Den högre spänningen gör det möjligt för batteriet att leverera mer effekt och räckvidd med samma ström jämfört med ett 400-voltssystem. Dessutom minskar värmeförlusterna vilket innebär att batteriet kan laddas snabbare, med upp till 350 kW, utan att det elektriska systemet överbelastas.
Alla komponenter i elsystemet är uppgraderade så att de klarar 800 V. Det gäller battericeller, växelriktare, laddning samt klimat- och värmesystem.
Övergången till 800 V har gjort elmotorerna och andra komponenter lättare, vilket minskar bilens totalvikt. Detta förbättrar också systemets effektivitet, samtidigt som bilens acceleration och räckvidd ökar.
Jämfört med andra eldrivna Volvobilar minskar den nya mjukvaran för batterihantering tiden det tar att ladda en ES90 från 10 till 80 procent med så mycket som 30 procent, ner till 20 minuter.
Detta är delvis tack vare integrationen av programvara för adaptiv laddning från brittiska Breathe Battery Technologies, ett företag som Volvo Cars investerade i förra året via Volvo Cars Tech Fund.
Bilen lanseras officiellt på onsdag nästa vecka, den 5 mars.