Har Kina brutit mot EU-regler om subventioner vid bygget av kinesiska BYD:s elbilsfabrik i Ungern? Den frågan ska en EU-utredning svara på.
BYD är på väg att bli första kinesiska bolag efter Geely med tillverkning av elbilar i Europa.
En fabrik i EU gör att BYD slipper EU:s strafftullar på kinesiska bilar. Tullarna klubbades som kompensation för att Kina enligt EU snedvridit konkurrensen genom att sponsra sina egna elbilsföretag.
Men nu kan det alltså visa sig att EU bedömer att också den fabrik som BYD bygger i Ungern är subventionerad utan godkännande av EU.
Utredningen av misstanken befinner enligt Electrive fortfarande i ett inledande skede.
EU kan komma att tvinga företaget att sälja tillgångar, minska kapaciteten, återbetala subventioner och eventuellt betala böter för bristande efterlevnad.
Tillverkningen i Szeged, Ungern ska starta innan årets slut. Produkterna är små kompakta bilar för den europeiska marknaden. Slutkapaciteten är planerad till 150 000 fordon per år.