JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. En tepåse ström

En tepåse ström

Du är ute på en veckolång vandring men redan efter första dagen tar batterierna i GPS:en slut. Istället för att bära runt på extra batterier tar du fram din portabla bränsle­cell. Du lägg i en ”tepåse”, häller på vatten och skruvar på locket. Sedan är det bara att vänta medan GPS:en eller mobilen laddas. Så enkelt ska det bli när svenska myFC släpper sin bränslecellsbaserade laddare senare i år.
Även om friluftsmänniskor är den första målgruppen siktar myFC på en betydligt större marknad. Det är alla människor som har mobiltelefon men vars bostäder inte är anslutna till elnätet.

– Det finns en halv miljard människor som har det så, säger Anders Lundblad som är teknikchef och grundare av myFC.

Myfc
Startår: 2005
Ort:Stockholm
Antal anställda: 11
Status: prototyp/kommersiell
 
Företaget tror att friluftsmänniskorna är beredda att betala en tusenlapp för laddaren som väger lite drygt 100 gram. Vad ”tepåsarna” som innehåller ett aluminiumbaserat pulver ska kosta är inte klart.

Ett av valen man gjort i den första modellen är att inte ha någon ventil som styr vätgasutvecklingen. Det gör laddaren enklare och billigare. Istället har man anpassat tepåsarna så att de ska vara lagom stora för en laddning av en mobil.

Men eftersom vätgasutvecklingen tar en stund att komma igång, för att sedan gå på max innan den sakta klingar av behövs ett batteri som agerar buffert och tar hand om variationerna i laddströmmen. Regleringen sköts med hjälp av den sensor som hela tiden mäter vätgasutvecklingen och ser till att all gas omvandlas till ström.

– Vår största konkurrent är batterier, batteribaserade laddare och solceller. Men tepåsarna väger bara 5 gram och ett AA-batteri väger 25 gram så vi har högre energidensitet och kan erbjuda fler laddningar.

Själva bränsle­cellen behöver inte mer än cirka 30 ml vatten och det behöver inte vara rent vatten.

– Man kan ta nästan vad som helst. Har man väldigt salt vatten kan det förkorta livslängden.

Senare i år kommer den första modellen och 2011 ska en billigare variant finnas framme som går att sälja i tredje världen. Året därpå planerar företaget att släppa en mer avancerad modell med en ventil som styr vätgasutvecklingen. n
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)