JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Slovakiska Inobat satsar på premiumceller och har hittills annonserat tre litiumjoncellsfabriker i Europa.

Elektroniktidningen har kollat upp ytterligare en av de europeiska cellfabriksuppstickarna: slovakiska Inobat.

Kunder finns, liksom EU-stöd, investerare, kemi, verktyg, kompetens och partners. Och en unik styrka, enligt Inobat: förmågan att ta fram ett skräddarsytt batteri på nolltid.

Nåja, på ett år i alla fall – men det är tio gånger fortare än det går för andra.

Marian
Bocek

– Vi är den enda battericellstillverkare i Europa som använder europeisk IP, hävdar Inobats vd Marian Bocek.

Inobat har en amerikansk partner, Wildcat, med en automatisk, patenterad, delvis AI-styrd process som optimerar batterikemier. Hundratals kombinationer av elektroder och elektrolyt syntetiseras och testas parallellt. Det kallas High-Throughput Processing (HTP).

Partnern Wildcat har en automatiserad process för parallell syntes och test av nya batterikemier

Två NMC-kemier har Inobat tagit fram hittills. Prestanda och säkerhet för de två kemierna har validerats vilket övertygat kunder så pass att orderboken för den första produktionslinan på 4 GWh i Voderady, 40 km nordväst om Bratislava – är fylld.

– Det är ett kvitto på att vårt koncept att skräddarsy batterier efter specifika kundbehov är en succé, säger Marian Bocek.

Han ställer det i motsats till de etablerade asiaternas massvolymer av ”one size fits all”-batterier.

–Vi vill bli batteriernas Porsche – bäst i klassen, skräddarsytt, premium, med lite högre marginaler.

De två egna NMC-cellerna har blandningarna 622 respektive 811 (siffrorna anger andelarna nickel, mangan respektive kobolt). De ska ha livslängd, effekttålighet och energitäthet som klår dagens NMC-celler. ”Signifikant”, enligt Inobat. Den första battericellen ska exempelvis kunna ge en buss 20 procent längre räckvidd.

Till år 2024 ska det finnas en cellproduktion på upp till 32 GWh i Voderady.  Under våren har Inobat meddelat att kopior av fabriken med samma kapacitet ska byggas i Storbritannien och någonstans i Västeuropa. Orterna är inte bestämda.

Inobats förhoppning är därefter att kunna bygga ännu fler cellfabriker, även utanför Europa.

Inobat placerar just nu ett kontor i Warwick, Midlands. Inte bara för den brittiska gigafabrikens räkning, utan för att hamna mitt i smeten av den brittiska fordonsindustrin för rekrytering och marknadsföring.

En sjättedel av Inobats nuvarande personal, tio av sextio, kommer att jobba här under Andy Palmer, som ansvarade för utvecklingen av Nissan Leaf och bygget av Nissans cellfabrik i Sunderland.

I Slovakien började en forsknings- och utvecklingsanläggning byggas i fjol somras i Voderady. Den ska starta innan årets slut med en 45 MWh-lina, initialt för påsliknande celler (pouch), men den ska snabbt kunna ändras till andra format.

Kinesiska Wuxi Lead levererar linan nyckelfärdig. År 2025 ska kapaciteten vara 1 GWh och ha 150 kvalificerade anställda.

Kunden för Inobats första battericell är tjeckiska SOR som bekvämt nog ska tillverka sina elbussar granne med Inobat.

Inobats battericeller ska driva en flygande taxi.

En annan kund ska använda Inobats celler i ett sexsitsigt VTOL-flygplan för passagerartransport mellan närliggande städer.

Potentiella kunder bearbetas även inom segmenten premiumbilar och lätta nyttofordon (som taxi, skåpbil och pickuper). Marknader eftersöks aktivt även i USA och Indien.

Energilager kan möjligen finnas vid horisonten i form av att begagnade egna NMC-batterier ges ett andra liv.

– Det är inget vi annonserat, men det är en produktlinje vi definitivt tittar på.

Etablerade asiatiska jättar som LG Chem, CATL, BYD och SK har inga problem att etablera cellproduktion i Europa. De kan trolla fram pengar efter behov med sin erfarenhet i ryggen.

Inhemska batteriuppstickare à la Northvolt behöver däremot motivera sin potentiella existens med bra argument. Under det kommande decenniet finns hittills planer på nya europeiska litiumjoncellsfabriker i Sverige, Norge, Finland, Lettland, Storbritannien, Tyskland, Polen, Frankrike, Spanien, Italien och Turkiet.

Ruta ett, bra läge, kunde Inobat enkelt checka av: Slovakien är världens största biltillverkare per capita. 4,25 miljoner fordon tillverkas inom en 500 km-radie runt Voderady.

När Inobat grundades hösten 2019 lade Slovakien och tjeckiska energibolaget CEZ en grundplåt på 150 miljoner euro. Ett år senare kunde Inobat presentera sin första prototypcell, en NMC-cell med hög energidensitet optimerad för fordon.

EU:s välsignelse blev nästa milstolpe. Sedan sommaren 2021 räknas Inobat som ett IPCEI-projekt (Important Projects of Common European Interest).

Vad gäller Storbritannien är det stressat över sin fordonsindustris elektrifiering. Här finns ett statligt program för att gynna gigafabriker så partners, så gott stöd finns att hämta här för den som kan övertyga.

Europa är inne på den tredje katastrofen efter klimatförändringar och pandemi som fått det att investera nya pengar i omställning: Putins krig i Slovakiens grannland Ukraina och beroendet av Putins gas som tycks bakbinda EU från en full bojkott av Ryssland.

Marian Bocek skickar en sorgsen hälsning till Northvolt.

– Det är fantastisk av Peter och Paolo att ha dragit igång europeisk batteritillverkning. Synd bara att allt inte hände tio år tidigare.

Liksom Sverige fiskar Slovakien och Inobat efter talang i flyktingströmmarna.

– Vår HR-avdelning letar aktivt efter expertis bland alla de smarta, välutbildade människor som anländer från Ukraina.

Inobats team
och partners

Erfaren ledning och starka partners inom ett flertal områden är en förutsättning för att kunna etablera sig inom den nya industrigrenen gigafabricering av battericeller.

Kinesisk-amerikanska techbolaget Ideanomics är både investerare och kund till Inobat för celler till batteripack för kommersiella fordon på USA-marknaden.

Ytterligare en investerarkund är indiska Amara Raja som tillverkar batterier för både energilager och fordon.

Vad gäller fabrikens konstruktion samarbetar Inobat, liksom Northvolt gör, med Siemens.

En investerare som visat sig mycket viktig är Rio Tinto, den brittiska gruvjättem. Där får Inobat stöd i något lika viktig som pengar: råmaterial. Efterfrågan på litium överstiger tillgången och priset har skjutit i höjden under det senaste året. Och nickel ser ut att vara på väg åt samma håll.

Rio Tinto har dock råkat ut för ett rejält bakslag sedan kontraktet skrevs. Lokala protester har omintetgjort planer på att exploatera gigantiska litiumfyndigheter i grannlandet Serbien. De skulle annars ha gjort Rio Tinto till Europas största litiumleverantör under minst 15 år.

Ett program för volymåtervinning är obligatoriskt på checklistan för en gigafabrikör och där samarbetar Inobat med brittiska Gigamine, som utvecklar en automatiserad lösning.

Teknikchefen på Inobat heter Jakub Reiter. Han har forskat på litiumjonbatterimaterial sedan 2002. Under åtta år innan Inobat utvecklade han batterier och batterimaterial på BMW.

Ekonomichefen är hämtad från Rolls Royce flygmotorer.

– En utmärkt kille för våra kunder inom flyg, kommenterar Marian Bocek.

Chefen över fabriksbygget i Slovakien har tidigare byggt en bilfabrik åt Jaguar-Landrover i Slovakien. En annan rekrytering har sin bakgrund hos McLaren. Ytterligare en annan från Tesla.

– Och just rekryterar vi från våra vänner – vi kallar dem inte konkurrenter – på Northvolt och LG Chem.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus