Säkerhet börjar på S på en lång rad europeiska språk. Det har Intertek Semko upptäckt, och nu tänker det bolaget lansera S-märket som en kvalitetsstämpel för elsäkerhet över hela Europa. Någon stor marknadsföringsbudget för att lära konsumenterna vad märket betyder finns dock inte, utan företaget hoppas på tillverkarna.
S-märket och CE-märket För att få säljas i EU måste en vara ha CE-märkning. CE-märket betyder dock olika saker för olika produktkategorier. För svagströmsapparater betyder det bara att tillverkaren lovar på heder och samvete att den uppfyller EUs kvalitetskrav. De tillverkare som tar märkningen på allvar anlitar ofta externa testföretag som exempelvis Semko för att verifiera kvaliteten. Produkten blir då även S-märkt. För att få en elektrisk apparat S-märkt måste den passera Semkos testverkstad och klara dess krav. Semko gör också kontroller för att se att den vara de testat faktiskt också är den som tillverkas och säljs. Förutom förhandskontrollen görs även stickprovskontroller av CE-märkta varor för att se om de uppfyller kraven. I Sverige ansvarar Elsäkerhetsverket för dessa kontroller, som i sin tur ofta anlitar Semko som underleverantör för att utföra de faktiska testerna. |
Sedan dess har mycket hänt. Billiga konsumentprodukter som rakapparater testas över huvud taget inte längre, men i gengäld har S-märket blivit en kvalitetsgaranti för basstationer till mobiltelefoner.
- Värt att notera är att vi är ungefär lika många anställda då som nu, påpekar Intertek Semkos vd Gösta Fredriksson.
S för Sicherheit
Nu vill Intertek Semko göra ett försök att lansera S-märket som symbol för elsäkerhet över hela Europa. Till dess fördel talar att ordet för säkerhet börjar på S på minst åtta europeiska språk, samt att S-märket faktiskt är spritt och har viss igenkänning i Europa redan idag.
- Vi på Sharp använder Intertek Semko som kvalitetskontrollant av våra produkter. Det finns konkurrenter, men Semko är bra att jobba med. Och eftersom vi inte gör särskilda produkter för Sverige utan har samma utbud i hela Europa innebär det att alla våra produkter i Europa är S-märkta, säger Thomas Leijergård på Sharp.
Men det finns också saker som talar emot S-märket. De flesta europeiska länder har likt Sverige kvalitetsmärkningar som lever kvar sedan den statliga kontrollens dagar, och många av dem är fortfarande starka varumärken. I Tyskland är GS-märket fortfarande starkt, och Semko har därför en variant som kombinerar GS och S-märket.
Semko har inte heller några ekonomiska möjligheter att stort marknadsföra S-märket mot konsumenterna över hela Europa. I stället satsar företaget på att sälja in det hos tillverkarna, samt litar på att märket med den tillhörande texten på det lokala språket ska vara självförklarande.
Elias Nordling