Den svenska komponentbranschen är inte bara topp 30. Här finns också ett stort antal småföretag, sällan uppmärksammade men ofta framgångsrika, med sina egna idéer och erfarenheter. Elektroniktidningen har pratat med en handfull av dem.
Namn: CLL Connectors & Cables
Antal anställda: 15
Plats: Knivsta
Omsättning: 23 miljoner (aug 04 - aug 05)
Nisch: Elektromekanik, distributörer av Molex kontaktdon
- Vi säljer bra-att-ha-grejer som alla behöver men ingen tänker på.
Så sammanfattar vd Christer Johansson CLLs verksamhet. Bland bra-att-ha-sakerna finns distanser på varje hel och halv millimeter, elektroverktyg, det egenutvecklade och patenterad förvaringssystemet CLL Compact för skruvar och verktyg, kabelställ med mera. Större delen av omsättningen kommer dock från komponentförsäljningen, där kontaktdon från Molex är viktigast. I sina lokaler i Knivsta har de ett av Europas största Molexlager.
CLL har även över 70 olika pincetter på lager, men enligt Christer Johansson räcker det inte att bara ha grejerna inne, kunderna vill klämma och känna på dem. Därför har man inrett en husvagn till en minimässa, som Christer Johansson åker land och rike runt med. I nio fall av tio har han med sig husvagnen på kundbesök.
- Folk brukar ringa och fråga om jag är ute på vägen nu igen när de får syn på min husvagn, skrattar Christer Johansson.
- Det går inte att sitta i husvagnen, så full med saker är den, så jag får bo på hotell när jag är ute med den, fortsätter han.
Christer Johansson och Leif Strömblad äger företaget, som har ett 1000-tal köpande kunder. En del köper mycket, en del bara någonting om året, något som underlättas av att CLL inte är främmande för att bryta förpackningar, för dem som bara vill ha några få komponenter.
Nytt lysdiodföretag mitt i guldrush
Namn: Optoga
Antal anställda: 3
Plats: Arboga
Omsättning: 5-7 miljoner (prognos)
Nisch: Lysdioder
Optoga kan inte kallas för distributör, eftersom man säljer sina lysdioder under eget varumärke. Företaget är något så sällsynt som en svensk komponentleverantör.
Dioderna tillverkas i Kina, Taiwan och Korea, men Optoga har kontroll över tekniken. Vita lysdioder är fortfarande hårt omgärdade, så där använder man ett koreanskt patent.
Förutom lysdioder arbetar företaget med kringutrustning, såsom ljusledare för backlight av LCD-displayer, armaturer till högeffektslysdioder, drivkretsar, kylning med mera.
- Jag trodde aldrig i mina vilda fantasier att det här var ett så brett område. Och efterfrågat. Marknaden ökar drastiskt, och företagen ber om att få komma hit och träffa oss, något liknande har jag aldrig varit med om, berättar Stefan Larsson på Optoga.
Företaget grundades i november förra året, och prognosen är 5-7 miljoner i omsättning första året. Året därpå kan det bli 20 miljoner om inget går snett, en stor kund kan lätt köpa för hälften av det, enligt Stefan Larsson.
I dag har Optoga ett 60-tal kunder. Förutom elektronikföretag även belysningsföretag, även om de fortfarande utgör en mindre del.
- Vi säljer dioder som de är, men kunderna vill ha få underleverantörsled, så det blir mycket designarbete med att sätta ihop dioder och kringkomponenter, säger Stefan Larsson.
Minsta mäklaren mest global
Namn: Tobeck World Trade
Antal anställda: Enmansföretag
Plats: Mjärdevi, Linköping
Omsättning: 1,5 miljoner
Nisch: Komponentmäklare, "oberoende distributör"
Det finns några hyggligt stora komponentmäklare på den svenska marknaden, som Rotakorn, Comptrade, Partminer, TMS och Intime. Och så finns det några mindre, som Peter Tobeck.
- Jag är nog bland de allra minsta i den här branschen, säger han.
En komponentmäklare, även kallad broker eller "oberoende distributör", tjänar pengar på två sätt. Antingen genom att köpa upp och förmedla restlager eller genom att hitta komponenter det är brist på och sälja dem vidare. Peter sysslar med båda.
Hans firmanamn Tobeck World Trade låter lite pretentiöst för ett enmansföretag. Men det har verklighetsförankring. För han har jobbat nästan 20 år med komponenthandel i USA, han flyttade hem till Sverige för sju år sedan och tänker i höst flytta sin verksamhet till Hong Kong. Den svenska marknaden är inte vad den har varit.
- Jag har varit och kollat läget i södra Kina fem gånger de senaste tre åren, säger han.
- Det finns gott om möjligheter, men man måste veta vad man håller på med.
Han berättar om en loppmarknadsliknande lokal i flera våningar där folk handlar med komponenter mer eller mindre direkt ur pappkartonger.
- Åttio procent av komponenterna där är förfalskade, kasserade eller stulna. Tjugo procent är bra - det gäller att veta vilka det är!
Dessutom är det inte lagligt att ta in komponenter i Kina hur som helst.
- I princip allt som används i södra Kina smugglas in via Hong Kong. Det är allmänt vedertaget, säger han.
Språket är förstås ett problem. Peter pratar obehindrat engelska och spanska, men i Kina förslår det inte hela vägen.
- Så jag jobbar på att lära mig kantonesiska, säger han.
Liten med stora kunder inte fel
Namn: Elderway's Electronic
Antal anställda: 1,5
Plats: Upplands Väsby
Omsättning: 5-6 miljoner
Nisch: Kontaktdon
I en villa på Flädervägen i Upplands Väsby har Elderway's Electronic sin hemvist och ett litet lager. Kjell-Åke Andersson säljer och hans fru sköter ekonomin på deltid. Företaget säljer bara kontaktdon, och har för närvarande fem agenturer. Bland 50-talet kunder dominerar Ericsson och Saab med dotterbolag och underleverantörer.
- Det finns fortfarande en nisch för små företag som underleverantörer till de stora. För kunderna vet att vi gör allt för dem. Har de en fråga får det ett snabbt svar, det vet vi att vi säljer på, förklarar Kjell-Åke Andersson.
En del inköpare vill hellre gå direkt till komponentleverantören med sina beställningar, men Elderway«s får provision ändå. När flera länder är inblandade, till exempel om Ericsson designar en produkt i Sverige, som tillverkas i Kina och även komponenterna köps in i Kina kan det bli förvirrat.
- Principen är att det är landet där designen sker som räknas, men det är svårt att ha full koll och få betalt för allt man egentligen ska ha betalt för.
Elderway«s omsättning har legat stadigt sedan starten 1992, men Kjell-Åke Andersson har ändå utvecklingsplaner. Han försöker få agenturer även i Finland och Norge till hösten.
- Jag har en agentur i Finland, men det blir för dyrt att åka dit för bara ett företag. Med två agenturer börjar det löna sig.
Företagsnamnet då? Flädervägens Elektronik direktöversatt, förstås!
Brett sortiment lönar sig för mikrovåg
Namn: Gritek
Antal anställda: 2,5
Plats: Östermalm, Stockholm
Omsättning: Hemlig
Nisch: Mikrovågskomponenter, fiberoptik
Gritek har en lång produktkatalog av mikrovågskomponenter, såväl passiva som aktiva, MMIC, dioder, substrat, subsystem och hela system, mätutrustning, simuleringsprogramvara... men inget lager.
- Produktfloran är för bred för det, och det är inte heller någonting som kunderna kräver. Det är något av ett kännetecken för mikrovågsbranschen, säger Amos Griner på Gritek.
Det blir också en lång rad leverantörer som Gritek får representera. 20 procent av leverantörerna står för 80 procent av försäljningen, men Amos Griner tycker ändå det är värt arbetet att ha ett brett sortiment.
- Alla leverantörer kräver viss uppmärksamhet, att man säljer åt dem helt enkelt. Gritek skulle nog klara sig med de 20 procent som står för merparten, men om man har ett brett sortiment hittar kunden lättare det han vill ha och kommer tillbaka. Att ha många leverantörer ger också fler ben att stå på.
Internet har gjort kunderna mer medvetna om vad som finns att köpa.
- Förr var kunden beroende av att få en katalog, nu känner kunden nästan till produkten bättre än jag gör ibland, säger Amos Griner.
Kunderna finns inom det militära, kommunikation och universitet, där kommunikation står för den största delen. Fiberoptikverksamheten dök när Ericsson upphörde med det, men mikrovågor fortsätter att gå bra.
Gritek har funnits i sin nuvarande skepnad i tolv år. Under den tiden har det varit en stor omsättning av namn i branschen.
- Det finns ingen stadga i varumärkena. En del företag försvinner eller slås samman, andra går det bra för och köper upp företag. För kunden, som är van vid att köpa en viss produkt, kan det vara svårt att hänga med. Mitt jobb är att bistå med uppmärksamhet och levande kontakt med kunden.
Mitt i naturen men nära Kista
Namn: Ornatus
Antal anställda: 4
Plats: Överby Gård, Sollentuna
Omsättning: 9,77 Mkr (maj 04 - apr 05)
Nisch: Förbindningsteknik
På Ornatus kan personalen öppna fönstret och höra fågelkvitter. När solen skiner kan de fika utomhus, intill en hästhage. Ändå är det bara 10 minuter till Kista och 25 minuter till Arlanda.
- Vår arbetsmiljö är helt enastående, säger vd Erik Dahlgren.
Kunderna tycker också om att hälsa på. Inte bara för den fridfulla miljön, utan troligen framför allt för servicen.
Verksamheten står på två ben. Ornatus - latin för "välförsedd" - erbjuder ett brett sortiment av kontaktdon. Tillsammans med tvillingbolaget Oweba säljer man montering. Har kunden riktigt bråttom och kommer själv med kortet kan det gå på en halvtimme.
- Sådant händer oftare än man kan tro, säger Erik Dahlgren.
Ornatus har vuxit rejält i år, gått från 7,64 till 9,77 miljoner kronor i omsättning. Nästan 30 procent. Erik Dahlgren tror att några orsaker är att man behållit all personal även under lågkonjunkturen och att man inte varit rädd för att ha lager. Därtill har man tagit in ett par nya agenturer, kontaktdon för såväl tåg och militärteknik som i lägre prisklasser.
- Idag är vi riktigt stolta över vår produktportfölj, säger Erik Dahlgren.
- Vi märker också att kunderna uppskattar att vi producerar i Sverige. Och vi har investerat 1,4 miljoner för att produktionen ska bli RoHS-kompatibel.
RoHS-tänkandet gäller även komponentsidan. Från årsskiftet räknar Erik Dahlgren med att allt som levereras följer RoHS.
Inköpsavdelningens förlängda arm
Namn: Westcomp
Antal anställda: 21
Plats: Intill Ericsson i Mölndal (sedan maj i år)
Omsättning: Runt 60 Mkr
Nisch: Kitting, dvs komponentsatser
Logistik i en låda. Så illustrerar Westcomp den egna verksamheten på hemsidan.
- Vår idé är att ta ett helhetsansvar för kundens materialförsörjning. Vi ser till att kunden får de komponenter den vill ha och i det antal den vill, säger Ralf Haglund, vd på Westcomp.
Att bryta förpackningar tillhör därför vardagen. Och att låsa sig till någon speciell komponenttillverkare är uteslutet.
- För kunden är det ofta ett stort steg att gå över till kitting. Det är ju en form av outsourcing där vi blir den förlängda länken till komponenterna som kunden behöver.
I ett övergångsskede händer det till och med att Westcomp köper kundens lager. Annars köper företaget runt 60-70 procent av komponenterna från andra distributörer i Sverige.
Specialanspassade lösningar ingår också i konceptet. Det kan betyda att man bränner cd-skivor med information till kunderna eller tar ansvar för komponentformning, som innebär att benen på komponenterna bockas och klipps för att anpassas till produktionen.
Omkring 80 procent av dagens verksamhet är kitting, resten är kontaktdon och lite nischprodukter. Samtidigt erbjuder företaget lokala påfyllnadslager i anslutning till kundens produktionsställe. Idag äger och hanterar man 12 sådana lager ute i landet.
- Vårt mål är att växa till drygt 100 Mkr inom de närmaste fem åren. Vi har mer att hämta i Sverige och framöver kan vi tänka oss att börja se oss om i Europa.
Elias Nordling, Anna Wennberg, Adam Edström