JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Volvo vill ladda induktivt

Volvo vill ladda induktivt

En platta i garaget eller på uppfarten, med en spole som genererar ett magnetfält. Det ska räcka för att ladda elbilar på drygt en timme. Hoppas Volvo Personvagnar som går in i ett projekt för att ta fram sådan teknik.
Projektet startas officiellt idag, då Volvo överlämnar en C30 Electric till samarbetspartnern, belgiska Flander's Drive. I projektet, som heter CED, Continuous Electric Drive, ingår även busstillverkaren Van Hool och tågföretaget Bombardier.

Målet är att ta fram en laddplatta som i princip består av en spole som matas med ström och då genererar ett magnetfält. När bilen parkeras ovanför plattan överförs energin induktivt till bilens laddningsmottagare. Det är växelström som överförs, och denna likriktas i bilen för att ladda batterierna.

Laddsystemet dimensioneras för 20 kW. I den aktuella bilen, Volvo C30 Electric, finns batterier på 24 kWh. Att ladda dem beräknas ta en timme och 20 minuter med tekniken, om batterierna är helt urladdade.

Induktiv laddning är inget nytt, men någon produkt på marknaden avsedd för elbilar finns ännu inte.

– Det finns ingen gemensam standard för induktiv laddning. För oss är det viktigt att vara med i utvecklingen och lära oss tekniken för att kunna bygga upp kunskap på området, säger Volvos projektansvarige Johan Konnberg i en pressrelease.

Volvo understryker att tekniken ligger en bit in i framtiden.

En längre intervju med Johan Konnberg om Volvos elbilssatsningar publicerades i Elektroniktidningen i december i fjol (länk).
 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)