Helsvensk teknik i Volvos nya bildskärm
Volvo + Neonode + Ericsson + Spotify = ett helsvenskt, supervasst infotainmentsystem på en sjutums bildskärm i Volvos nya personbilar.Neonode är känt för sin optiska, infraröda pekskärmseknik för multitouch som utvecklats i flera varianter och som nu är varumärkesskyddad under namnet Neonode Multisensing.
Neonode var först i världen med sveptekniken på bildskärmar och har efter många upphovsbråk slutligen fått sitt erkännande i rätten.
Nu får Neonode ett prestigefyllt erkännande från sina kunder när Volvo tar Neonode om axeln och berättar om det täta samarbetet mellan de båda företagen i Volvos nya infortainmentsystem som är uppkopplat mot internet med Googles operativsystem Android.
Genom att svepa med fingret, pennan, bilnycklarna eller vad som helst över bildskärmen får man fram uppemot 20 olika funktioner, allt från närmaste Volvoverkstad, vägkartor och navigationssystemet till väderrapporter, internetradio och spellistorna på Spotify.
Sensus Connected Touch visades första gången den 7 januari på konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas och därefter på mobilmässan Mobile World Congress i Barcelona i slutet av februari.
Att systemet visades upp i Barcelona hänger ihop med att Ericsson varit med och utvecklat internetuppkopplingen och sett till att hela bilen blir en så kallad hot spot, där alla i bilen, passagerare och förare, kan koppla upp sig mot internet.
Gränssnittet i Sensus Connected Touch har tagits fram av Interaktionsbyrån i Göteborg och hela projektet har letts av Volvos egen projektbyrå Propoint.
Se Volvos reklamfilm om det nya infotainmentsystemet här.(Länk)
Läs Elektroniktidningens intervju med Neonodes vd Thomas Eriksson här: (Länk)