JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Bilar nästa för Neonode

Bilratt med Neonodes touch-teknikBilar nästa för Neonode

Neonode, det svenska företaget som var först i världen med pekskärm för mobiltelefoner, siktar nu in sig på en rad nya industrier med sin patenterade multi sensing-teknik. En intelligent bilratt var en av  nyheterna i Las Vegas förra veckan.
- Vi har skrivit avtal med ett flertal av de stora, globala biltillverkarna och är redan inne i utvecklingsprojekt med flera , säger Neonodes vd Thomas Eriksson i en intervju med Elektroniktidningen.

Neonode slog på stort på Consumer Electronic Show i Las Vegas förra veckan med både egen monter och demonstration i teknikpartnern Texas Instruments monter.

Neonodes mässtema hette ”Apply Life” för att markera att Neonodes patenterade touch-teknik ”kan ge nytt liv åt traditionellt stumma ting”, som Thomas Eriksson uttrycker det.

Vad var det för nyhThomas Eriksson, vd och grundare Neonodeeter ni presenterade?
– Vi visade upp en helt ny typ av ”intelligent” ratt för bilindustrin. Med touch, svep och beröringsfria funktioner ersätter vi fysiska knappar, vred och andra typer av mekaniska brytare i ett fordon.  Till exempel för att styra värmen, blinkers, strålkastare, radio, temperatur med mera.

Hur fungerar den nya bilratten?
– Vår optiska styrkrets NN1001 kontrollerar och styr och mäter infrarött ljus som reflekteras eller blockeras med hjälp av våra optiska linser, som ger en mycket hög upplösning till låg kostnad. På övre delen av ratten kan föraren glida, svepa eller vidröra ytan för att navigera i ett användargränssnitt  som visas på en ”head up”-display eller på en display i mittkonsolen. Likt en Formel 1-bil är fokus kring ratten och allt i bilen går att styra och kontrollera via den så att fokus inte behöver ägnas till annat än att titta på vägen.

Vad menar du med att ge liv åt ”traditionellt stumma ting”?
– Vi visade hur man kan applicera vår teknik för att göra alla typer av ytmaterial mottagliga för ”touch” – i just bilindustrins fall läder och trä, men också sten, marmor, tyg, päls eller vilken typ av yta som helst egentligen.

Den andra stora nyheten på CES var surfplattor som funkar under vatten. Förklara?
– Vi visade en sjutums Androidplatta som kan användas  helt under vatten med både vår touchteknik och vår beröringsfria proximity-teknik. Det är helt unikt. Varken resistiv eller kapacitiv touchteknik fungerar under vatten.

Neonodes proximity-teknik, att styra utan att röra skärmenDen tredje nyheten på mässan, att man kan styra prylarna utanför själva skärmen, vad är det?
– Det handlar om att kunna utnyttja en apparats alla ytor för att få touch-respons utanför skärmen. Det lämpar sig väl för både mobil- och surfplatteindustrin, men också för kamerafunktioner och medicintekniksektorn, som behöver touch - eller egentligen så kallad proximity- eller hover-funktionalitet - utan att faktiskt behöva röra vid en yta som måste vara steril.

Hur skiljer sig dagens Neonode-teknik  från gårdagens?
– Vi har förfinat vår infraröda teknik under tolv år så den har blivit billigare, fysiskt mindre genom den integrerade kretsen, fått lägre strömförbrukning, fler användningsområden, högre upplösning, nya funktioner och längre räckvidd.

Vilka är Neonodes huvudmålgrupper i dag?
1. Bilindustrin - som slagit stort och brett med ett intensivt intresse från i princip alla stora tillverkare globalt. Vi har skrivit avtal med ett flertal av dem och är inne i ett 50-tal olika utvecklingsprojekt.

2. Skrivare, kontorsprodukter - ett stort antal produktprojekt på gång. Det är inget som vi i dagsläget kan diskutera på grund av sekretessavtal med våra kunder. Men det handlar om att de byter ut resistiv teknik mot vår som är billigare och har högre prestanda.

3. Leksaker, främst i tablet-format, 5 till 10 tum men även andra typer av leksaker och utbildningsprodukter. Här har vi ett stort antal projekt på gång, plus en rad färdiga produkter, till exempel Oregon Scientifics MEEP-tablet och OLPC's XO-4 Touch som lanserades på CES förra veckan. Fler produkter med andra kunder kommer ut på marknaden under 2013.

4. Tablets och mobiltelefoner. Vi satsar stort på lågkostnadsmobiler med ny funktionalitet som ”long range proximity” och tryckkänslighet.

5. E-bokläsare. "Vi har har 12 miljoner e-bokläsare i konsumenthänder med vår teknik. Vi uppskattar marknadsandelarna till mer än 60 procent.  Det är svårt att veta exakt i dagsläget, men vi räknar på det just nu", säger Thomas Eriksson.

6. Produkter för sjukvården och läkare .

7. Spel och tillbehör till spelkonsoler.

Thomas Eriksson duckar för frågan om vad det inneburit för Neonode att Amazon lämnat Neonodes infraröda Multi Sensing-teknik och gått över till kapacitiv teknik för alla sina Kindle läsplattor.

Han vill inte heller ge sig in i diskussionen om patentstrider utan konstaterar bara att Neonode har 4 patent och 30 patentansökningar på den amerikanska marknaden samt 5 patent och 20 patentansökningar world wide.

Den 10 januari 2012 fick Neonode USA-patent på den ursprungliga uppfinningen med optiskt pekskärmsteknik, en patentansökan som lämnades in redan den 10 december 2002, ett halvår efter att den första prototypen till Neonodes mobiltelefon visats upp på Cebit-mässan i Tyskland.

Neonode började som en svensk mobiltillverkare med en helt ny optisk pekteknik att styra mobiltelefoner. Fina strålar med infrarött ljus löper i ett rutmönster strax ovanför skärmens yta. Det behövs alltså inget lager av glas eller plast ovanpå skärmen, vilket krävs för både resistiv och kapacitiv pekskärmsteknik.

Företaget startades av barndomsvännerna Thomas Eriksson och Magnus Goertz 2001.

Den första kommersiella modellen N1 kom i början av 2004, N1m med megapixelkamera kom i mars 2005 och två år senare kom N2. Det året, 2007, noterades Neonodes aktie på Nasdaqbörsen i USA.

Men Neonode var för tidigt ute med sin svep- och touch-teknik. Mobilerna sålde inte tillräckligt bra och när pengarna var slut i slutet av 2008 tvingades företaget i konkurs.

Men Thomas Eriksson startade om Neonode, lade ned mobiltelefontillverkningen och riktade in sig på business-to-business-marknaden med programvaran Z-Force.

Läs om Neonodes samarbete med Volvo Cars. (Länk)

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)