JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mediatek lanserar ”fattigmans-NFC”

Mediatek lanserar lågpris-NFC

Den taiwanesiska chipjätten Mediatek har utvecklat en lågkostnadsvariant av NFC-teknik som varken kräver antenn eller RF-chip. Nu siktar företaget in sig på Kinas snabbväxande mobilmarknad.
Mediatek har döpt sin nyligen lanserade produkt för Hotknot och har snabbt fått stämpeln ”fattigmans-NFC”.

Hotknots teknik för kontaktlös kommunikation uppges vara lika bra men billigare än den gängse ”närfältskommunikationen” NFC tack vare en ny generation kapacitiva kretsar för pekskärmar.

Hotknot använder ett peksensorchip för att skicka iväg kommunikationsprotokoll, en G-sensor för att känna av gravitationen och säkra att det skett kontakt och en närhetssensor (P-sensor) för att upptäcka och skapa kontakt med det som man ska kommunicera med.

- Det som NFC kan göra kan Hotknot också göra, säger Hao Jung Li, produktmarknadschef  för trådlös kommunikation på Mediatek, till EETimes.

Till en början tänker Mediatek koncentrera sig på den kinesiska mobilmarknaden där man är stor på chip till mobiltelefoner.

Mediatek ser en öppning för Hotknot just i smarta mobiler. Där har NFC-tekniken inte slagit rot på samma sätt som på id-kort, busskort och liknande.

Hao Jung Li menar att mindre än tio procent av smarta mobiler i Kina har NFC inbyggt. (Bilden på Li är tagen av Junko Yoshida för EETimes).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)