Igår var det officiell premiär för den två kilometer långa teststräckan på E16 mellan Sandviken och Kungsgården. Under två år ska två tunga hybridlastbilar trafikera elvägen för att skapa ett beslutsunderlag för eventuella framtida elvägar.
Tekniken som används är spårvagnsliknande med stolpar var 60:e meter som bär upp kontaktledningar 5,4 meter över ett av körfälten. Vid en rastplats finns en transformator för lågspänd likström av samma typ som i spårvagnsnät.
Lastbilen som fullt lastad kan väga upp till 60 ton har en strömavtagare på taket som matar 750 volt likström till elhybridsystemet. Till skillnad från järnvägen finns det ingen räls att mata tillbaka elen genom varför det krävs dubbla elledningar.
Den intelligenta strömavtagaren kan koppla till eller från kontaktledningen i hastigheter upp till 90 km/h vilket gör att fordonet kan byta fil för att till exempel göra en omkörning även i höga hastigheter. Fordonet fungerar därmed som en helt vanlig lastbil.
Övrig trafik på vägen ska inte påverkas.
Projektet finansieras med 77 miljoner kronor från Vinnova, Energimyndigheten och Trafikverket plus 48 miljoner kronor från Siemens, Scania och andra företag.
Flera forskningsprojekt kommer att löpa under projekttiden, som rör betalsystem, affärsmodeller, projektering, behov av drift och underhåll, miljöeffekter med mera.
I budgeten ingår pengar för nedmontering av anläggningen och återställning av E16 till ursprungligt skick.