Volvo FL och FE Electric är nu redo för försäljning i Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz, Frankrike och Nederländerna. De är avsedda för stadstrafik och en av miljöfördelarna är att de kan köras i miljözoner och till och med inomhus, vilket öppnar för nya sätt att organisera logistik.
Serieproduktion är planerad till mars 2020.
Volvo FL Electric med 16 tons kapacitet och Volvo FE Electric, 27 ton, har utvecklats för distribution, avfallshantering och andra transporttillämpningar i stadstrafik. Kunder i Göteborg har hjälpt till med utvecklingen.
Volvo uppger att dess partners varit imponerade av drivlinans prestanda, av sömlös acceleration och av – tystnaden.
Det lägre bullret gör det möjligt att leverera gods och samla in sopor tidiga morgnar, sena kvällar eller till och med nattetid. Lägg till detta den bättre luftkvaliteten, och nya möjligheter för stadsplanering och trafikflöden öppnas.
En utmaning är att maximera lastkapaciteten. Volvo Lastvagnar tar hänsyn till körcykler, lastkapacitet och ruttanalyser för att kunna använda batteriernas prestanda effektivt.
Jonas Odermalm |
– Samtidigt är det tydligt att infrastrukturen för laddning fortfarande är under utveckling i de flesta städer, säger Jonas Odermalm, Strategiansvarig för Electromobility på Volvo Lastvagnar.
– Det är uppenbart att utvecklingstakten för laddinfrastruktur måste öka. Vi arbetar sida vid sida med både offentliga och privata partners för att enas om en långsiktig strategi för hur laddinfrastrukturen ska expandera.