Volvo öppnar ett utvecklingscenter tillsammans med Northvolt för den batterifabrik de ska bygga åt Volvo någonstans i Europa.
Någonstans i Europa ska Volvo Cars och Northvolt bygga en 50 GWh-battericellsfabrik för 30 miljarder kronor (60 öre/Wh) för elbilar från Volvo och Polestar. För att preparera för fabriken och för att bygga kompetens hos Volvo, startar de nu ett utvecklingscenter i Göteborg.
Elbilsbatterier är idag något som biltillverkare köper in från asiatiska jättar som CATL och Panasonic. Men i likhet med Tesla, Volkswagen, Renault och Nissan är Volvo Cars inställt att på att bli sin egen batteriproducent. Batteriet är en avgörande komponent i en elbil när det gäller prestanda, pris och klimatavtryck.
Centret kommer att ligga nära Volvos eget utvecklingscenter och ha mycket utbyte med Northvolts utveckling i Västerås. Det ska tas i drift nästa år och kommer att ge några hundra arbetstillfällen.
Volvo och Northvolt har ännu ej kommunicerat var själva batterifabriken ska hamna – bara ”någonstans i Europa”. Göteborg är en uppenbar kandidat i och med att Volvo har tillverkning där. I september läckte dessutom en bygglovsansökan med en suggestiv karta över stadsdelen Torslanda med en fabrik inritad.
50 GWh-fabriken ska börja byggas 2023 och inleda sin första volymproduktion år 2026. Till slut ska den sysselsätta tretusen personer.
I mitten av tjugotalet ska femtio procent av Volvos försäljning vara rena elbilar och år 2030 hundra procent.
Northvolts kundkrets omfattar idag BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars och Polestar.
Volvo Cars anger att 50 GWh är lagom för en halv miljon elbilar vilket betyder att Volvo kalkylerar med 100 kWh per bil. Dagens elbilar har kapaciteter mellan 30 och 100 kWh.