JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Äntligen: Oövervakad självkörning i Tyskland nästa år

Du har hört det förr, men nu tycks oövervakad självkörning faktiskt vara nära. Mercedes-Benz har tillstånd och teknik klara i Tyskland från och med nästa år.

Det finns många bivillkor som måste vara uppyllda i trafiken, men efter att funktionen aktiverats uppfyller den kraven på det som den amerikanska bilorganisationen SAE kallar Level 3, oövervakad självkörning.

Föraren behöver inte ha någon uppmärksamhet på vägen och det är bilens ansvar att meddela när den behöver avlösning.

S-Class har belamrats med sensorer, hårdvaran är redundant, trettontusen kilometer motorväg har laserscannats i centimeterprecision – Mercedes lämnar inget åt slumpen.

Mercedes planerar att installera funktionen Drive Pilot under första halvåret nästa år. Alla tillstånd är klara för modellerna S-Class och EQS. Hårdvaran har rustats upp ordentligt för att säkerställa att allt fungerar.

Ytterligare en investering ligger i att 13191 km tysk motorväg har scannats med laser i centimeterprecision. Det är endast på denna sträcka som Drive Pilot kan aktiveras. Inget lämnas åt slumpen.

Hastigheten får vara högst 60 km/h. Trafikstockningar är ett exempel på när funktionen kan aktiveras. Där kan föraren äntligen göra något annat än att titta på en väg där nästan inget händer. Även vissa funktioner i instrumentpanelen låses upp under självkörningen.

Volvo lovade i projektet Drive Me oövervakad självkörning till år 2017. 

Det är frigjord tid som är poängen med funktionen, enligt Mercedes. Tid att arbeta med sin laptop, ta en kopp kaffe, titta på en film, surfa på mobilen och så vidare.

Den avgörande skillnaden mot självkörning på nivå 2 – som Tesla har – är att det är tillåtet för föraren att fokusera på något annat än körning. En Tesla kan köra sig själv, men föraren måste övervaka allt som händer, som en körskollärare, och ständigt vara beredd att ta över kontrollen.

Så är det inte när du aktiverar Drive Pilot i en S-Class. Den kommer att knacka dig på axeln när det är din tur att köra igen. Överlämningen sker alltså på bilens initiativ. Den är inte en övningsförare du behöver övervaka. Den är en co-driver med eget körkort som kör själv.

Den kommer i och för sig att kunna hitta många skäl att knacka dig på axeln. Den kommer att inte våga byta fil till exempel. Men en trafikstockning är ett bra exempel på en situation som Drive Pilot kommer att acceptera sig att hantera om du ber den. Där är det inte strikt nödvändigt att byta fil.

Bilens mikrofon hör om det kommer ett utryckningsfordon. Det framgår inte av Mercedes pressmeddelande vad bilen gör i det läget. Kanske vill den bli avlöst? Samtidigt är sakta-in-och-stanna en funktion den bevisligen behärskar eftersom den gör detta om föraren vägrar ta sitt körpass.

Om du inte tar över ratten på förfrågan agerar bilen som om du är sjuk. Den bromsar in mjukt, stannar, sätter på varningsblinkers, låser upp dörrar och fönster och ringer ett nödsamtal.

Hårdvaran och infrasrukturen för att åstadkomma allt detta är påkostad. Mercedes har laserscannat 13 000 kilometer motorväg med lidar och ritat noggranna 3D-kartor. Bilen har GPS som en första approximation av sin position men via lidar, ultraljud, radar och kamera – och jämförelser med kartan – vet bilen på centimetern var den befinner sig och hur den är orienterad.

Kartan är uppkopplad och innehåller även information om hastighetsgränser och dynamisk information om olyckor och vägarbete.

Följande hårdvara är dubblerad mot fel: styrning, bromsning och elsystem. Även algoritmer körs flera gånger.

Utöver de sensorer som redan används för Mercedes nuvarade förarassistansfuntioner som filhållning, har Mercedes adderat lidar, kamera i bakrutan och mikrofoner som lyssnar efter utryckningsfordon. Plus en fuktsensor i en hjulbrunn.

Ett av de övervunna hindren har varit det juridiska. Det har bara varit möjligt att söka tillstånd för oövervakad självkörning sedan början av 2021 i Tyskland. Det är ett tillstånd kallat UN-R157 som den tyska transportmyndigheten KBA är först i världen att erbjuda och som Mercedes är först att erhålla.

Mercedes räknar med att få samma tillstånd i fler länder och bedriver just nu utveckling i Kina och USA för att kunna rulla ut Drive Pilot även där.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)