Transportsträckan för 45 procent av alla varor som skickades på väg inom EU år 2018, var kortare än 300 km. Och nästa år startar serieproduktion av tre batteridrivna Volvomodeller som klarar 300 km.
Roger Alm, vd på Volvo lastvagnar, beskriver det nu som fullt realistiskt för transportföretag att snabbt gå över till eldrift.
Roger Alm |
– Potentialen för att inom en nära framtid elektrifiera lastbilstransporterna i Europa och andra delar av världen är enorm.
Serieproduktion av Volvos eldrivna lastbilsmodeller FH och FM inleds under andra halvan av nästa år. De ska kunna göra eldrivna transporter till ett tänkbart alternativ inte bara i stadsområden utan också för regionala transporter mellan städer.
Enligt Volvo lastvagnar finns ett stort intresse för eldrivna lastbilar hos stora nationella och internationella transportköpare.
De existerande modellerna FL och FE för stadstransport har serietillverkats sedan 2019. År 2030 ska hälften av företagets försäljning bestå av eldrivna modeller. Det är målet.
Vad gäller tunga fjärrtransporter är planen att den ska ske med vätgasbränsleceller
– Vårt mål är att börja sälja bränslecellsfordon under den andra delen av det här årtiondet.