– Vi vill inte ses som en stark pan-europeisk distributör, utan som en stark lokal distributör, säger Martin Kent som är vd för brittiska Abacus.
I januari köpte Abacusgruppen distributören Deltron Freber och den första september var det officiell premiär för Abacus Sweden, en sammanslagning av Promax och Deltron. I och med Deltronköpet står Abacus för fyra procent av den nordiska marknaden och två procent av den svenska.
– Men det nöjer vi oss inte med. Vi vill överlag ha minst fem procents marknadsandel, säger Martin Kent.
Han menar att fem procent är en sorts magisk gräns som gör att kunderna ser en distributör som seriös och därmed vill göra affärer. Kombinationen Deltron och Promax är i sig en utmärk plattform för att växa, menar Martin Kent, samtidigt som han inte utesluter flera uppköp.
– Vi är inte främmande för att köpa ytterligare ett företag i Sverige förutsatt att det har rätt kundkontakter, säger Martin Kent.
Till skillnad från huvudkonkurrenterna vill Abacus däremot inte vinna mark genom att agera som en bred distributör med ett stort centrallager någonstans i Europa. Filosofin är istället att jobba mer lokalt, med stark logistik och support. Alla kunder är viktiga, men de små och medelstora står i fokus. Därför satsar man också på ett flertal lager runt i Europa och en produktportfölj som är anpassad för respektive region.
– I Sverige drivs affärerna till stor del av exempelvis industrin och medicinsk teknik och då försöker vi anpassa oss efter det, säger Thomas Säwensten, marknadsansvarig för Abacus Sweden.
I Danmark finns ett lokalt lager som servar Sverige och Norge, förutom Danmark. I övriga Europa har företaget ett lager för varje huvudregion: England, Tyskland, Frankrike och Italien. Planen är att alla de europeiska lagren ska vara sammanlänkade med det centrala lagret i England där Abacus har sitt distributionscentrum.
I Norden har Abacus åtta säljkontor, varvid fyra i Sverige, två i Danmark och ett vardera i Norge och Finland. I siffran är även skärmspecialisten Tridents säljkontor i Sverige, Danmark och Finland medräknade. Trident ägs av Abacus, men varumärket anses vara så starkt så det får leva kvar som en egen division.