Förlusterna kan uppstå på många ställen. Typiska orsaker är att debiterbara samtal registreras som gratissamtal eller att internationella samtal debiteras som nationella. I många fall är det felaktigt konfigurerade debiteringssystem som är orsaken, konstaterar nyhetsbrevet Cellular News.
I omkring hälften av fallen är orsaken okänd — operatörerna saknar helt enkelt verktyg för att identifiera var förlusterna åsamkas. Även detta problem är värst i utvecklingsländerna, där bara 10 procent av förlusterna kan kopplas till någon enskild orsak. Rapporten konstaterar att brottslig verksamhet förekommer, men att omfattningen av denna är svår att bedöma då så mycket data saknas.
Just problemen med felkonfigurerade och därmed feldebiterade utlandssamtal är vanligast i utvecklingsländerna, skriver rapporten. I utvecklade länder är det i stället förbetalda SIM-kort för mobilabonnemang som orsakar störst förluster.
Bättre teknik och mer utbildad personal pekas ut som nyckelfaktorer för att lösa problemet. Såväl nätverken som debiteringssystemen och kopplingarna däremellan behöver förbättras, rutiner måste skärpas och uppdateringar automatiseras, enligt rapporten.