Dreamliner är ett helt nytt flygplan med väsentligt lägre vikt och lägre bränsleförbrukning genom att många mekaniska system i planet har ersatts av batteridrift.
Tack vare de energitäta litiumjon-batterierna har Boeing kunnat göra Dreamliner mycket lättare än motsvarande plan med konventionell teknik.
Men litiumjon-batterier är känsliga för överhettning och i Dreamliner-batterierna hade en cell kortslutits och antänt övriga celler i batteripaketet.
Stora ansträngningar har lagts ned för att analysera orsaken till batteribränderna och fundera ut hur man ska göra batterierna säkrare.
Genom att isolera batterierna bättre, både elektriskt och termiskt, tror man sig nu ha löst problemet. En låda av rostfritt stål med en isolerande inneslutning ska förhindra att eventuella bränder sprider sig.
Testflygningen i går varade i två timmar och gjordes från flygplatsen Paine Field utanför Seattle på USA:s västkust. Boeing planerar ytterligare testflygningar och hoppas därefter att flygförbudet hävs.
Flygförbudet sägs kosta Boeing motsvarande 300 miljoner kronor i veckan i ersättning till de flygbolag som tvingats hålla sina nya Dreamliner på marken. Hittills har Boeing levererat cirka 50 av de cirka 200 plan som hittills beställts.
Den europeiska flygtillverkare Airbus tog nyligen beslutet att inte satsa på litiumjon-batterier i sitt kommande plan A350 XWB. (Länk)
Se tekniksajten Cnets bildspel av det nya Dreamlinerbatteriet här. (Länk)