Powercell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium. Genom att kombinera bränslecells- och reformerteknik har företaget utvecklat ett bränslecellssystem som omvandlar diesel till el på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, med minimala avgaser och tyst drift. Bränslecellssystemet är initialt anpassat som elkraftförsörjning inom telekomindustrin. |
– De bränslecellstackar som görs för dessa små effektklasser (< 30 kW) är oftast utformade för stationära tillämpningar där packningsvolymer och kostnadsmål är inte alls lika stränga som inom fordonsindustrin. Dessa konstruktioner kräver en mindre initial investeringskostnad än fordonsbränslecellsstackar, men kommer aldrig att vara i närheten som kostnadseffektiv hög volym, säger Magnus Henell, vd på Powercell i ett pressmeddelande.
MoRE Zero-konsortiet består av fem deltagare; förutom Powercell ingår spanska Idiada, turkiska Hexagon Studio och de två belgiska partnerna Triphase och E-truks Europe. Tillsammans ska de utveckla ett modulärt system, baserat på Powercells bränslecellsteknik, som kan användas i en rad fordon för att öka deras räckvidd.
Powercell är en avknoppning från Volvokoncernen och ägs av Volvo Group Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och Finindus.