JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Powercell driver elbilen längre
Göteborgsföretaget Powercell har beviljats 7 miljoner kronor av Energimyndigheten för att utveckla ett bränslecellssystem avsett att öka räckvidden hos elfordon. Utvecklingen sker inom MoRE Zero-konsortiet, ett europeiskt samarbetet mellan fyra länder.
För pengarna från Energimyndigheten ska PowerCell utveckla en vätgasdriven så kallad Range Extender för elfordon baserad på bränslecellsteknik.

Powercell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium. Genom att kombinera bränslecells- och reformerteknik har företaget utvecklat ett bränslecellssystem som omvandlar diesel till el på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, med minimala avgaser och tyst drift. Bränslecellssystemet är initialt anpassat som elkraftförsörjning inom telekomindustrin.
I fyra år har Powercell utvecklat en ny bränslecellsplattform, kallad S2, som är planerad att lanseras i slutet av detta år. S2 kommer att tillverkas inom effektområdet 5 kW till 25 kW, vilket är ett effektspann där det enligt Powercell idag i princip inte finns något tillgängligt på den öppna marknaden.

– De bränslecellstackar som görs för dessa små effektklasser (< 30 kW) är oftast utformade för stationära tillämpningar där packningsvolymer och kostnadsmål är inte alls lika stränga som inom fordonsindustrin. Dessa konstruktioner kräver en mindre initial investeringskostnad än fordonsbränslecellsstackar, men kommer aldrig att vara i närheten som kostnadseffektiv hög volym, säger Magnus Henell, vd på Powercell i ett pressmeddelande.

MoRE Zero-konsortiet består av fem deltagare; förutom Powercell ingår spanska Idiada, turkiska Hexagon Studio och de två belgiska partnerna Triphase och E-truks Europe. Tillsammans ska de utveckla ett modulärt system, baserat på Powercells bränslecellsteknik, som kan användas i en rad fordon för att öka deras räckvidd.

Powercell är en avknoppning från Volvokoncernen och ägs av Volvo Group Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och Finindus.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)