JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tyska elbilar kräver mer statligt stöd

Den tyska regeringens mål att landet ska ha 1 miljon elfordon till 2020 kommer inte att nås – om inte staten satsar mer i olika stöd och subventioner. Det konstaterar den statliga utredningen Nationale Platform Elektromobilität NPE i en ny rapport.
Rapporten publicerades samtidigt som regeringen godkände flera ”paket” i den tyska energiomställningsplanen Energiwände. En del av paketen är mer skattebefrielse för att använda laddelbilar som företagsbilar, ett offentligt upphandlingsprogram för laddelbilar, men också demonstrations av elektrifiering av tunga fordon, till exempel elvägar som bland andra Siemens utvecklar.

Men NPE-utredarna konstaterar i sin 76-sidiga utvärdering av regeringens plan för elektromobilitet att målet på 1 miljon elfordon i Tyskland 2020 antagligen inte kommer att nås om inte mer görs. NPE-rapporten säger att man troligen bara kommer upp i en halv miljon om utvecklingen fortsätter som hittills.

Elfordonsexperterna Henrik Engdahl och Magnus Karlström vid Viktoriainstitutet i Göteborg konstaterar att den svagare utvecklingen fått återverkningar i underleverantörsledet. Bland annat har Continental aviserat en allmän omstrukturering av sin aktivitet inom Elektromobility samt att man kommer att avveckla sitt samarbete med koreanska SK om batteritillverkning. Läs NPE-rapporten här.

 

Och tidningen Die Welts nyhetsartikel här.

 

Diagrammet nedan är från NPE-rapporten. Det visar hur många elfordon och hur många registrerade laddplatser det finns i de åtta största elfordonsländerna i världen.

 

 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)