När andra talar autonoma bilar är självkörande båtar hett i Amsterdam. Nästa år ska de första prototyperna sjösättas. Forskningsprogrammet Roboat, styrt av AMS Institute, inkluderar bland annat forskare från Bostonkändisen MIT.
– Föreställ dig en flotta av autonoma båtar för transport av varor och människor, men också dynamiska och tillfälliga flytande infrastruktur som broar, som kan monteras eller demonteras på några timmar.
FAKTA: AMS Institute (Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions) har startat världens första större forskningsprogram kring autonoma fartyg i storstadsmiljö. Roboat heter projektet som stöds av MIT (Massachusetts Institute of Technology), Delft University of Technology och Wageningen University and Research. |
Så målar Carlo Ratti, professor vid MIT, upp tankarna kring Roboat i en intervju med till analysfirman IDTechEx portal Electric Vehicles Research.
Scenariot är futuristiskt, men väntar runt hörnet. Det femåriga forskningsprogrammet, med en budget på 25 miljoner euro är klubbat. MIT bidrar med 20 miljoner euro, medan AMS Institute står för resten av pengarna
Att Amsterdam valts ut som testbädd är inte förvånande med tanke på nätet av kanaler. Staden är som klippt och skuren för att testa självkörande båtar som fraktar både gods och människor, menar MIT.
Samtidigt är forskningsprojektet så mycket mer. De autonoma flytande fordonen ska också kunna fungera som plattformar som kan sammanfogas för att bilda tillfälliga broar eller förlänga strandkanten när belastningen är hög, exempelvis under rusningstid eller under en festival. De ska även kunna fungera som "pop-up scener" i mitten av vattnet.
Planen är att de första prototyperna av Roboat ska finnas på plats under nästa år.