Svenska bränslecellsföretaget Powercell ska få bidrag från EU för att testa en 100 kW-bränslecellsstack i Volvobilar.
EU har gjort tummen upp för ansökan och bjudit in till kontraktsförberedelser. Pengarna ska kommer från EU-programmet Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking. I december 2016 väntas kontraktet signeras.
Projektet ska ta fram komponenter till bränslecellssystem och sätta ihop dem till ett komplett system. Syftet med projektet är att förbättra effektivitet och tillförlitlighet, och att minska kostnaderna.
Powercell gör ansökan tillsammans med ett konsortium bestående av tio företag och institut, bland dem Volvo, som kommer att testa systemet. Övriga deltagare är spanska Fundación Ayesa, tyska Brose, tyska DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt), katalanska Universitat Politècnica de Catalunya, tyska SEZ (Steinbeis-Europa-Zentrum), och schweiziska Celeroton.
Per Ekdunge |
– Intresset för PowerCells bränsleceller ökar inom fordonsindustrin, säger Powercells teknikchef Per Ekdunge.
Han implicerar att Powercells lösningar är rena, hållbara och kompatibla med sträng miljölagstiftning.
Stacken som ska testas är PowerCell S3 som idag finns som prototyp. Den är skalbar från 20 till 100 kW och använder ren vätgas som bränsle.
Sedan tidigare bedriver Volvo och Powercell – som knoppades av från Volvo år 2008 – ett gemensamt projekt där bränslecellsstacken PowerCell S2 testas som en räckviddsförlängare för elbilar.
EU-stödet på uppåt 50 miljoner kronor genom programmet Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking är strategiskt viktigt, men har en begränsad effekt på bolagets resultat.
Läs mer om Powercell i Elektroniktidningens arkiv (länk).