Försäljningen av nätverksprodukter dök brant under slutet av tredje kvartalet och den negativa trenden spås fortsätta även under fjärde kvartalet. Resultatet ligger så långt under marknadens förväntningar att Ericsson idag tvingades gå ut med en vinstvarning.
Ericssons preliminära försäljning uppgår till 51,1 miljarder kronor för årets tredje kvartal vilket kan jämföras med 59,2 miljarder för motsvarande period i fjol. Det är en minskning på 14 procent som framförallt kommer från affärsområdet Networks som backade hela 19 procent.
Nedgången har varit störst på marknader med svag makroekonomisk situation som Brasilien, Ryssland och Mellanöstern vilket påverkat försäljningen av mobilt bredband. Även Europa har utvecklats sämre än förväntat.
– Vårt resultat är väsentligt lägre än vi förutsett och avviker från vad vi tidigare kommunicerat kring marknadsutveckling, med ett svagt slut på kvartalet, säger Jan Frykhammar, tillförordnad vd för Ericsson, i ett pressmeddelande.
– De negativa industritrenderna har fördjupats och primärt påverkat segmentet Networks. Trots fortsatt genomförande av vårt kostnadsbesparingsprogram har detta inte kompenserat för lägre försäljning och bruttomarginal.
Det preliminära rörelseresultatet uppgår till 0,3 miljarder kronor, jämfört med 5,1 miljarder kronor samma period i fjol, inklusive omstruktureringskostnader på 1,3 miljarder kronor.
– Ytterligare analys återstår att göra men nuvarande trender förväntas vara oförändrade på kort sikt, säger Jan Frykhammar.
Den fullständiga kvartalsrapporten släpps den 21 oktober.