JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

En accessoar med glimten i ögat som rapporterar miljöstatus samtidigt som det signalerar miljömedvetenhet. Det renderade en förstaplats och 200 000 kronor i Fiber Optic Valleys innovationstävling kallad Boost.

Tävlingen genomfördes för fjärde gången och har till syfte att öka innovationskraften i regionen mellan Sundsvall och Gävle. Det fanns tre problem de tävlande kunde hitta på en lösning till: att upptäcka fukt i byggnader, att kartlägga marken där man planerar att gräva ned exempelvis ledningar och så ville man ha roliga förslag på hur sensorer och mobilkomminukation kan användas för att förbättra miljön.

Tävlingen nådde ut till 917 623 personer via webb och sociala medier varav 177 091 var unika besökare. 4 690 klickade sig in på tävlingssidan.

– Det vinnande bidraget med namnet MohAir är ett kreativt och nytänkande förslag som handlar om att du bär ett hårsmycke med integrerade gassensorer som utåt visar en miljömässig medvetenhet samtidigt som du bidrar med information om vår miljö. Något vi tror ligger helt rätt i tiden, säger Henrik Rödjegård på Senseair i ett pressmeddelande.

Förslaget kom från Maryna Razakhatskaya, student inom Creative Technology vid Middlesex University London. Hon fick 25 000 kronor och Sensair får 200 000 kronor till en förstudie.

Juryns motivering:”Ett vinnande bidrag som genom en tydlig innovationshöjd kombinerar spetsteknologi, sociala medier och humor för att sätta vår tids största samhällsutmaning på agendan. En innovation som verkligen är till för alla med stor potential att bli internationellt efterfrågad”

På delad andra plats kom Flying Eyes som i samverkan med Muhammed Imran och Mattias ONils, vid forskningsmiljön Sensible Things that Communicate, STC, Mittuniversitetet, utvecklar ny sensorteknik för att upptäcka fukt utan att påverka fasader.

Juryns motivering:”En innovation med ett tydligt behov och potential att bli en global produkt. Dessutom ett förtroendeingivande samarbete med förmåga att snabbt nå ut på marknaden.

Hallgren Trading i samverkan med Kenechukwu Nwobu vid University of Nigeria Secondary School Enugu Campus, löser samhällets utmaningar med att förutse markförhållanden för att bygga bredbandsinfrastruktur snabbare, enklare och billigare.

Juryns motivering: ”En lösning som på ett innovativt sätt kombinerar befintliga tekniker för att tidigt förutse utmaningarna och öka noggrannheten och effektiviteten. Stor potential att på ett avgörande sätt minska kostnaderna för ny bredbandsinfrastruktur.

Prisutdelning hölls i Sundsvall den 18 oktober.

 

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus