En av världens största fordonskomponentleverantörer delas i två företag där det ena tar allt som har med förbränningsmotorer att göra och den andra tar elbilar och självkörning.
Det tjänar båda halvorna på, tror Delphi och får medhåll av marknaden som höjde värdet på Delphi med 12 procent efter beskedet.
Tidningen Automotive News kommenterar att avknoppningen demonstrerar en utmaning som fordonsbranschen står inför, att investerarna tror att förbränningsmotorns era går mot sitt slut.
Detta demonstreras exempelvis av att en pytteliten elbilstillverkare som går med förlust, Tesla, har högre börsvärde än både Ford och General Motors, som är jättestora biltillverkare med stabil vinst.
Utveckligen till trots tror Delphi att avknoppningen kan växa. Men en förutsättning för det – och motivet till avknoppningen – är att den inte behöver tävla med konkurrerande avdelningar om investeringar.
Det avknoppade företaget stod för 27 procent av Delphis omsättning i fjol.
Delphi är en nyckelpartner till Intel i den senares färska satsning på självkörning. De hoppas tillsammans kunna leverera självkörning som en kommersiell komponent år 2019.
KÄLLA: Automotive News