Innan årets slut lanseras en pilotversion av en ny satellitpositioneringstjänst kallad Sapcorda. Den ger centimeterprecision men inte genom att skicka upp nya satelliter, utan genom att räkna ut intelligenta korrigeringar för de befintliga satellitsystemens många fel.
Nästa år släpper U-blox den första mottagaren för en ny satellitpositioneringsteknik kallad Sapcorda. Den ska ge centimeterprecision, att jämföra med dagens teknik som ger meterprecision och snart decimeterprecision.
Innan decenniet är över planerar U-blox för en krets med certifierad funktionssäkerhet. Därefter kan tekniken komma att börja tillämpas skarpt. Självkörande bilar är tillämpningsområde som nämns mest.
KOMPENSERAR FÖR ALLA FEL |
Istället för att skjuta upp nya satelliter utnyttjar SSR (State Space Representation) referensstationer som exempelvis staten placerar ut med 10 till 30 kilometers mellanrum i områden där Sapcorda ska kunna utnyttjas. Stationerna vet exakt var de är. Det finns flera olika felkällor för satellitpositionering: satelliterna har en drift i sina banor, atomklockor går fel, jonosfärens och tropsfärens egenskaper varierar, och så uppstår reflektioner mot byggnader. Referensstationerna räknar ut korrigeringar för var och en av dessa fel – utom den sistnämnda, reflektionerna – och skapar sedan en karta av kompensationer i olika koordinater. Den kartan skickas till mottagarna via satellit eller Internet. |
Sapcorda bildades 8 augusti och ägs utöver U-blox av Bosch, Mitsubishi och Geo++. Ingen av dem är i majoritet. Organisationen publicerar sina protokoll offentligt, så att alla kan använda dem.
Sapcorda ger centimeterprecision bara under goda omständigheter. Satelliter kommer aldrig att nå in i tunnlar, och i stadsbebyggelse sjunker precisionen till meternivå.
Men det går att hitta tillämpningar där Sapcorda kan utnyttjas. Augmentet reality ute i naturen blir bättre med högre positionsnoggrannhet. Det kan också hjälpa koptrar att landa på rätt position, och automatiska gräsklippare att stanna på rätt matta.
Centimeterposition via satellit kommer framför allt också att kunna hjälpa självkörande bilar – det är den tillämpning U-blox talar mest om.
Sapcorda kommer att användas som komplement till radar, kamera, lidar, V2X och tröghetsnavigering, som var och en bidrar med sin styrka till bilens navigering. Sapcorda lovar att göra bilen snäppet mer självständig vid oväder, i terräng utan landmärken, i motljus och när vägen i sig förändras av vägarbeten.
Tekniken kan inte bara användas för självkörning i sig, utan också för att avgöra om bilen befinner sig på en plats där självkörning faktiskt stöds – till exempel att bilen befinner sig på motorvägen och inte på den mindre väg som löper parallellt.
Tekniken heter SSR (State Space Representation). Den används redan, men med prislappar över vad som lämpar sig för en bred användning.
Progonoser är vanskliga, men efter 2020 tror U-blox att det kan finnas SSR-kretsar i en prisnivå på ”ett tvåsiffrigt antal dollar” och då kan mottagare börja att bli vanliga i fordon.
År 2025 kan tekniken vara en massmarknad.