Vem är bäst av Volvo, Mercedes, Tesla och BMW på att hålla sig i filen och automatiskt bromsa för ett hinder? Enligt amerikanska IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) går det inte att avgöra, alla testade bilar gör misstag ibland.
Det är lätt att få för sig att det bara är att slå på filhållning och den adaptiva farthållaren så klarar en modern bil att hålla sig i filen utan att köra på framförvarande bil.
Tester som forskningsorganisationen IIHS genomfört med kommersiellt tillgängliga bilmodeller visar att krön, kurvor och stillastående fordon kan ställa till problem. Dessutom reagerar bilarna ibland på annat sätt än vad en mänsklig förare skulle gjort, vilket kan leda till att systemet upplevs osäkert eller obehagligt.
Kurvor och krön kunde få bilarna att vandra i filen för att ibland passera de heldragna linjerna. I vissa situationer väntade vissa bilar med att bromsa för ett hinder tills det behövdes en tvärnit för att inte köra på det. Vid låga hastigheter fanns en tendens hos vissa modeller att följa efter en bil som svängde av istället för att fortsätta framåt.
IIHS konstaterade också att vissa modeller uppförde sig olika om både filhållning och nödbroms var inkopplade än om bara ett av systemen var aktiverat.
Organisationen vill inte peka ut någon modell som bättre eller sämre men konstaterar att ingen modell var felfri och att det behövs standardiserade tester för att kunna ranka funktioner som filhållning och automatisk farthållning.
De testade bilarna är 2017 års modell av BMW:s 5-serie med "Driving Assistant Plus," 2017 års modell av Mercedes-Benz E-Class med "Drive Pilot", en Tesla Model 3 från 2018 och Model S från 2016 med "Autopilot" (versions 8.1 respektive 7.1) och en Volvo S90 från 2018 med "Pilot Assist". Alla fem har dessutom automatisk nödbromsning som anses vara mycket bra av IIHS.