Mjukvara från amerikanska Wind River ska användas av sydkoreanska Hyundai i en plattform för autonoma och uppkopplade fordon. I paketet hittar vi bland annat en hypervisor utvecklad av Wind Rivers Johan Fornaeus.
Hyundaibolaget heter Hyundai Autron och leverar sedan tidigare både till märkena Hyundai och Kia.
Den nya plattformen ska inte bara hantera artificiell intelligens, utan även bland annat sensordata och Ethernet.
Komponenterna hämtas från både Autron och Wind River, bland annat ska den senares Autosarverktyg Odin användas.
Odin är Autrons plattfom för Autosar Classic. Den nya plattformen ska stödja Autosar Adaptive. Uppdateringen till Adaptive var orsaken till att Autron gav sig på jakt efter en partner.
Operativsystemet Vxworks inklusive hypervisor hämtas från Wind River. Hypervisorn – som är utvecklad av en av Sveriges främsta svenska mjukvarugurus, Johan Fornaeus – används för att göra det möjligt att konsolidera programkomponenter för vitt skilda funktioner – även säkerhetskritiska – på samma hårdvara, utan risk för att de stör varandra.
Företaget kastar även in in sin Linux i potten, för mindre kritisk funktionalitet.
Sedan 2012 levererar Hyundai Autron en Autosar-plattform till Hyundai och Kia. Bolaget lyfter fram de säkerhetskritiska aspekterna för att motivera sitt val att inkorporera Wind rivers komponenter i sin plattform. Det är en domän där Wind River har gott om erfarenhet, enligt Hyunday Autron.
Wind River har en webbplats för sin fordonsmjukvara. Där finns komponenterna Edge Sync för uppkoppling, Cockpit för infotainment och förargränssnitt och Drive för ADAS. Och sist men inte minst faktiskt ytterligare en svensk komponent - kompilatorn Diab, signerad Tomas Evensen.
Utöver mjukvara utvecklar Hyundai Autron även hårdvara för fordonselektronik, inklusive kretsar och styrenheter.