Japanska biltillverkaren Nissan har drabbats av insikten att en elbil egentligen bara är ett batterilager på hjul. Företaget startar flera tester, ett av dem i Kungsbacka kommun i samarbete med Eon.
Konceptet kallas Vehicle-to-Grid (V2G – fordon-till-elnät). Insikten är att elbilarnas sammanlagda batterivolym kommer att vara gigantisk i framtiden. Istället för att låta dem stå och läcka laddning overksamma i garaget kan de kopplas in i elnätet och flytta energi mellan olika delar av dygnet.
Till exempel kan de kapa topparna i efterfrågan på morgonen när alla kokar kaffe genom tömma energi de fyllde när elpriset var lägre på natten.
Nissan och Eon installerar tio stycken så kallade V2G-enheter i Kungsbacka. Det är snabbladdare som dessutom kommer att fungera som backup av elektriciteten i kommunens fastigheter och i framtiden även kommer att stabilisera elnätet.
– De bilar vi har idag i kommunens fordonsflotta är en outnyttjad batterireserv, säger Christer Lindström, fordonsansvarig på Kungsbacka Kommun.
– Med hjälp av den nya tekniken kan vi använda den energi som lagras i våra elbilar från Nissan och därmed skapa en jämnare energianvändning för kommunens verksamheter, vilket ger lägre elkostnader.
Kungsbacka är enligt kommunen en av de solcellstätaste kommunerna i Sverige.
–Vi ser i förlängningen stora möjligheter att kunna lagra elen från våra solcellsanläggningar i bilar och batterilager.
Installation och test kommer att ske i omgångar. Eon blir ansvarigt för driften av enheterna när de är installerade och testade.
– Om Sveriges elnät ska klara framtidens kapacitetsbehov måste vi tänka in elbilar som en integrerad del av energisystemet och använda den el som finns lagrad i bilarnas batterier på ett smartare sätt, säger Tore Harritshöj, chef för området Emobility på Eon i Norden.
– Vi är helt övertygade om att V2G kommer att ha en central roll i den framtida lagringen av el.
V2G-laddarna är av typen Chademo.
Nissan driver liknande experiment i eget bo. Företagets kontor i Tennessee och designcenter i Kalifornien är kopplade till V2G-laddare på sina parkeringsplatser. Nissan Leaf-bilar tankas när nätelen är billig och slangas när den är dyr. Det sker i samarbete med V2G-företaget Fermata Energy.
I Storbritannien ska Nissan installer 2000 V2G-laddare i två myndighetsprojekt.
Sammanlagt utgör Nissans egen flotta av elbilar ett 10 GWh-batteri. Här är ett diagram som förklarar V2G-konceptet (länk till bild).