Volvo och Veoneers mjukvarubolag Zenuity har fått tillstånd att testa självkörande Volvo XC90 utan händer på ratten mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.
Zenuitys tillstånd gäller |
– Nu kan vi testa på riktigt, säger Zenuitys vd Dennis Nobelius till tidningen Dagens Industri.
Endast utbildade testförare får användas som säkerhetsförare. Tillsvidare är den övre hastighetsgränsen satt till 80 km/h, men Zenuity planerar att inom kort ansöka om att få köra i 120 km/h.
Sedan november har Volvo Cars ett liknande tillstånd för utvalda vägar i Göteborgsområdet.
Zenuity hoppas kunna lansera en första självkörningsfunktion år 2020, en Traffic Jam Pilot. Därefter år 2021 en Highway Pilot och år 2023 en Valet Parking. Läs mer om detta i Elektroniktidningens reportage om Zenuity från i fjol (länk).
Volvos utveckling av självkörningsteknik har tagit längre tid än företaget hoppats. År 2017 skulle företaget ha haft tekniken mogen för användarstudier med vanliga familjer i bilen, i skarp trafik på landsväg.
Andra har kommit längre. Studier av det slag som Volvo och Zenuity nu kan göra, har Waymo gjort på allmän väg i USA åtminstone sedan 2016.
Zenuity testkör runtom i världen, men det här blir första gången företaget släpper ratten i skarp trafik.
Waymo kör då och då sedan november 2017 på allmän väg helt utan säkerhetsförare i bilen.