Kyla var en utmaning som kinesiska lidarleverantören Robosense tvingades ta i tu med innan finska robotbussen Gacha kunde köra sig själv året runt i finska Lappland. Från och med nu ska alla lidar från Robosense stödja temperaturer ner till 40 minusgrader.
I april sker det första pilottestet på allmän väg för den självkörande skyttelbussen Gacha i hastigheter upp till 40 km/h på allmän väg i Esbo utanför Helsingfors.
Bussen är utvecklad av det finska företaget Sensible 4 som tagit fram självkörningsalgoritmer och bildanalys. Men lidarn är kinesisk, från ett företag som heter Robosense.
Enligt ett pressmeddelande från Robosense har kyla varit en akilleshäl för självkörande fordon. De fungerar bara i idealt väder, gärna med mittmarkeringar på vägen.
Lidarn har egna algoritmer som hjälper systemet att känna igen objekt även när de är täckta av snö och is. Den är en klassisk roterande lidar med 16 stycken roterande lasrar och 16 mottagare. |
Robosense berättar att Sensibles buss helt enkelt vägrade starta när temperaturen började krypa nedåt. Halvledare klarade inte minusgrader. Motorn för lidarns rörliga delar kunde vägra snurra. Och om den ändå snurrade kunde den ha sämre räckvidd och precision.
Företaget adresserade problemen genom att ta fram en köldtålig ”allväderslidar” som fungerar ner till 40 minusgrader och under andra tuffa väderförhållanden, som regn.
Sensible 4 skickade i tisdags en pressrelease om Gachas jungfrufärd, men utan att nämna Robosenses insats. Idag kom en pressrelease från Robosense, där Mark Qiu, operativ chef på Robosense, ger äran till alla.
Mark Qiu |
– Ingenjörer från båda parter, i nära och effektivt samarbete, såg till att lidarsystemet fungerade stabilt i Finlands karga kalla klimat.
Liksom de flesta lidarleverantörer är Robosense (också känd som Suteng) ett uppstartföretag, grundat 2014 i Shenzen och med kontor i Peking, Shanghai, Tyskland och USA.
Utöver den roterande lidarn, RS-lidar Multibeam, har Robosense en solid lidar kallad RS-lidar M1, som använder mems-teknik.
Gacha gjorde sin jungfrufärd i Helsingfors i början av veckan. Pilottester ska ske i år i Esbo, Tavastehus, Vanda och Helsingfors. De ska åtföljas av testtrafik år 2020 och skarp linjetrafik år 2021.