I november skrev Gapwaves avtal med en av världens största underleverantörer till bilindustrin – Göteborgsföretaget skulle utveckla antennprototyper för 77GHz bilradar. Nu ska det svenska företaget vidareutveckla antennerna, så att de kan integreras i ett bilradarsystem. Ordern är värd fem miljoner kronor.
– Vi är väldigt stolta över att de antennprototyper vi levererat så väl motsvarat förväntningarna att man nu väljer att ingå ett avsevärt större designavtal. Att vi får möjlighet att ytterligare anpassa antennen för integration i ett bilradarsystem är ett stort steg på vägen för att bli leverantör av antenner till nästa generations bilradar, säger Lars-Inge Sjöqvist, vd på Gapwaves i ett pressmeddelande.
Hittills har Gapwaves utvecklat och levererat antennprototyper för kortdistansradar på 77GHz. De har testats och utvärderats.
Det färska avtalet innebär en fortsatt utveckling efter nya specifikationer, så att antennerna på ett bättre sätt kan integreras i ett bilradarsystem. Tanken är att leverera nya antennprototyper under andra kvartalet i år.
Kunden är inte namngiven men beskrivs som en ledande europeisk tillverkare av radar till bilindustrin, en så kallad ”Tier 1”-underleverantör
Gapwaves utvecklar, tillverkar och säljer vågledare och antennprodukter baserade på så kallad gapvågledarteknik. Tekniken har sitt ursprung i forskning vid Chalmers.
Här kan du läsa en längre artikel om grunden i Gapwaves teknik (länk).