I sista minuten stoppade EU:s kommitté för trafikfrågor i måndags ett förslag om att göra 802.11p till standard för kommunikation mellan fordon och fordon men också mellan fordon och infrastruktur, ofta kallat V2X. Blickarna riktas istället mot 5G.
EU-kommissionen har under många år förordat wifi som standard för V2X men i bakgrunden har mobilnätet vuxit fram som ett allt hetare alternativ. Branschorganisationen 3GPP har tagit fram en speciell variant för fordonsområdet kallat C-V2X som fungerar i LTE-näten men också i de kommande 5G-näten.
Kommittén som skulle fatta beslut i frågan i måndags påpekar att wifi är kontraproduktivt med tanke på att EU hoppas på att de nya möjligheter som 5G öppnar ska bidra till att skapa tillväxt.
Nyhetsbyrån Reuters lyfter också fram en annan aspekt på frågan, att bilföretagen valt sida. Wifi skulle enligt Reuters gynna Volkswagen och Renault på bekostnad av Daimler, Ford och PSA som håller på 5G.
Parlamentet ska rösta om standard för V2X den 17 april och det krävs en majoritet för att stoppa förslaget. Reuters har dock ingen prognos för vad utfallet kan bli. Går det igenom ska även Europeiska rådet godkänna det.